Sökmotoroptimering

Vi på Stockholm Web Industries har jobbat i SEO-branschen i 10 år och har därmed lång erfarenhet och en stor kundskapsbas. Vi förstår att detta område är nytt för många kunder och delar gärna med oss av vår kunskap. Vi erbjuder dig som företagare professionell hjälp när det kommer till sökmotoroptimering och allt som hör därtill. Vi lägger alltid stor vikt vid vad våra kunder vill uppnå med det beställda projektet och lyssnar noggrant innan vi tillsammans gör upp en plan som passar just er. Vi på Stockholm Web Industries är noggranna med att även visa upp ett resultat av vårt arbete efter en tid, då vi vill försäkra oss – och er – om att vårt arbete ger förväntat resultat.

Vid önskemål kan vi visa upp referenser på tidigare genomförda projekt. Vi har många nöjda kunder som varit hos oss under många år. Vårt företag har dessutom utvecklat flera av de system som används av våra kollegor i branschen.

Vad är SEO?

SEO är en förkortning av det engelska ordet Search Engine Optimization, vilket på svenska blir ”Sökmotoroptimering”. Termen beskriver ett arbete som går ut på att förbättra och optimera sin egen hemsida så att den kommer högre upp i sökresultaten hos sökmotorerna.

Eftersom mer och mer internettrafik går via sökmotorerna har SEO, sökmotoroptimering, blivit en väldigt viktig del i företagens marknadsföringsbudget.

Marknadsföring då och nu

Sökmotoroptimering av SWIInnan internets tid hade vi telefonkataloger för att hitta den vara eller tjänst vi sökte. Vem kommer inte ihåg dessa tjocka kataloger som fanns i varje hushåll? Ville du få tag på en rörmokare slog du upp ”rörmokare” i telefonkatalogen och valde ut ett nummer. Som företagare kunde du köpa annonser i katalogen för att synas tydligare. Du kunde också välja ett företagsnamn som började på ”A” för att komma högre upp i listan.

På ett sätt är sökmotorerna vår tids telefonkataloger. När en potentiell kund vill hitta en vara, eller tjänst, använder de nästan alltid sökmotorerna. Att använda Google för att hitta saker på internet är idag lika naturligt som att använda tangentbord för att skriva. När den potentiella kunden söker efter rörmokare på Google ser de dock inte rörmokarna listade i bokstavsordning, som det var i telefonkatalogen. Istället är de listade efter hur pass relevanta Google tycker att de är. Om en rörmokares hemsida är väldigt relevant listas han högt, om Google anser att rörmokarens sida är mindre relevant listas den sist, eller inte alls.

Vad som ska visas överst bestämmer Google med hjälp av en matematisk algoritm. Den här algoritmen är hemlig och tar hänsyn till massor av olika saker om hemsidan. Vissa saker vet vi dock om algoritmen. Den tar till exempel hänsyn till hur pass välbyggd hemsidan är och hur många länkar det finns till den. En välstrukturerad hemsida som många sidor länkar till brukar sökmotorerna tycka om och lista högre upp.

Sökmotoroptimering handlar om att anpassa sin sida så att den passar bra in i sökmotorernas algoritmer. Har man anpassat sin sida bra kommer man att komma högre upp i sökresultaten.

SEO handlar om att synas.

Det räcker inte att ha en hemsida

Idag räcker det inte med att ara finnas på internet. Idag har alla företag hemsidor på nätet. Det råder stor konkurrens om kunderna och det gäller att vara synbar för de som letar efter det du säljer.

Sökmotoroptimering som ger resultatDriver du till exempel en butik som säljer byggmaterial har du en stor mängd konkurrenter som säljer liknande produkter. Om dessa konkurrenters sidor hamnar ovanför din i sökresultaten, eller om din sida inte dyker upp alls, minskar dina chanser att värva nya kunder när någon gör en sökning på exempelvis ”billigt parkettgolv”.

Det gäller därför att veta hur man marknadsför sig på denna enormt stora marknad. SEO är ett helt nytt område för många, speciellt för den äldre generationen av företagare. Därför har SEO-branschen växt starkt de senaste åren och erbjuder idag flera viktiga tjänster.

SEO är nödvändigt för att få nya kunder!

SEO brukar oftast delas in i tre olika delar av de kunniga: Analys, On page och länkstrategi. Analysen är det som görs innan man sätter igång på riktigt. Det handlar om att identifiera de mest lönsamma söktermerna. Det gäller att hitta de mest relevanta sökorden för just din sida. Något man också måste tänka på när man tar fram sökorden är hur stor konkurrensen är. Har du en blogg om BMW så kanske det inte är bra att ha just sökordet BMW som det mest relevanta då en stor mängd sidor kan hittas på just detta ord. Det kanske är bättre att istället använda ord med mindre konkurrens.

När det kommer till det som kallas On page så innebär det hur din sida är utformad. Det experter går igenom på din hemsida när de kollar detta är hur sidans texter och bilder är utformade. Alla titlar ska namnges på bästa sätt och bilders Alt-texter bör också vara optimala. Allt detta är sådant som andra kanske inte tänker på, men som har stor betydelse i slutänden. För att få rätt trafik styrd till sidan gäller det också att minska antalet stavfel på den. Vill du att alla som skriver in ”bilar” ska komma till din sida, är det ju inte så bra om du istället har skrivit ”billar”.

Sista delen i SEO handlar om länkar och deras utformning. Det gäller att ha relevanta länkar pekade på din hemsida. Om du inte har länkar pekade på din hemsida kommer sökmotorernas algoritm tro att du har en irrelevant sida.

Google uppdaterar sin sökalgoritm med jämna mellanrum. Det är viktigt att veta då man ena dagen kan ha en topplacering för att efter uppdateringen ha halkat ned i listan. På grund av detta är det väldigt bra att uppdatera sin sida ofta och ta hjälp av en expert. Då undviker du också att falla i de vanligaste fallgroparna.

Ansvarsfull SEO görs bäst av en expert!

Att synas i det organiska sökresultatet

Sökmotoroptimering som ger bättre resultatNär man som företagare eller privatperson har en hemsida vill man såklart ha så mycket trafik som möjligt styrd dit.

Oftast när en potentiell kund letar efter något på internet söker de sig till Google eller Bing, två av de största sökmotorerna. Dessa sökmotorer fungerar i princip som stora bibliotek och de har samlat in information om alla sidor på nätet genom att registrera vad dessa specifika sidor handlar om. När en person skriver in till exempel ”Sverige Restauranger” kommer alla de sidor upp som har just dessa ord på sin sida.  De är listade i ordning av relevans, en ordning som bestäms av sökmotorernas matematiska algoritm.

Det är på denna sorterade lista av sidor som brukar kallas för ”organiska sökresultatet”. Man vill ligga högt upp eller som man brukar säga; ”ha en bra rankning i det organiska sökresultatet”. För att få detta gäller det att sidan är optimerad på bästa sätt.

Undersökningar har visat att 85% av de som söker endast klickar på den översta sidan i listan. Det betyder alltså att den som ligger först får nästan alla besökare. Att ligga högt upp i sökresultaten innebär alltså stora pengar för den som säljer något. Att inte göra SEO-arbete idag är som att inte vara med i telefonkatalogen för 20 år sedan.

Syns man inte finns man inte.

En bra kombination är det viktigaste

Det finns ingen enkel formel för hur man ska göra bra SEO. Olika sidor har olika behov och olika naturliga förutsättningar. Det finns dock några grundregler. En sida måste ha bra innehåll för att den ska bli omtyckt av sökmotorerna. Det finns ett ordspråk som heter ”Content is King” och det gäller även på internet. Sökmotorerna älskar innehåll i form av text, eftersom det underlättar för dem, och därför premierar de sidor som har bra text.

Det räcker dock inte med att bara ha mycket text. Det måste vara rätt text och den måste vara rätt strukturerad. Titel, undertitlar, paragrafer ,och så vidare, är viktiga. En titel sammanfattar oftast innehållet i ett stycke, därför är det viktigt att välja sina rubriker med omsorg. Väl valda titlar ger dig alltså högre rankning på listan över sökresultat.  Många hemsidor idag har en titel som endast är skriven som stor text. Det är viktigt att sökmotorerna känner av att det är en titel. Detta är något som en SEO-expert kan hjälpa dig att ändra vid behov.

Efter ord och titlar kan du höja dig ytterligare med hjälp av länkar och orden i dessa länkar. Om andra sidor länkar till dig, väger länkarna från väl ansedda sidor tyngre än länkarna från oseriösa och innehållsfattiga sidor.

Som du förstår handlar inte SEO om att ha enbart många ord eller enbart länkar, det är många faktorer som måste finnas i en optimal kombination. För att sammanfatta det hela handlar det alltså om att styra rätt typ av trafik till din sida och på så sätt ses av så många potentiella kunder som möjligt.

Att akta sig för

Så länge det har funnits sökmotorer och så länge det har funnits sökmotorer har det funnits folk som försökt fuska till sig bättre resultat. Några varianter av fusk kallads för ”Cloaking” och ”Stuffing”.

”Cloaking” går ut på att man visar upp ett innehåll för användaren och ett helt annat innehåll för sökmotorn. Tekniken används ofta i samband med att sidor hackas. En hackad sida visar upp samma innehåll som tidigare för användarna, som därför inte märker att den blivit hackad, men ändrar alltså innehållet när sökmotorernas robotar besöker hemsidan.

”Stuffing” var vanligare tidigare. När Google kom ut på marknaden, och folk började upptäcka SEO, kom väldigt många på det smarta förslaget att de kunde fylla vita rutor på hemsidorna med gömd text genom att göra den vit. En del sidor hade framgång med detta men efter att sökmotorerna uppdaterade sina algoritmer blev dessa sidor istället blockerade. En blockering från sökmotorernas sida innebär att sidan inte visas i sökresultatet. Ibland kan denna typ av blockering vara permanent. En permanent blockering innebär att din hemsida i princip blir osynlig för alla som letar efter den via sökmotorerna, ett öde du inte vill råka ut för.

Varför använda SEO?

Att ha bra sökmotoroptimerad hemsida leder till att du rankas högre på till exempel Google, Bing eller Yahoo. När en person söker efter ord som finns på din hemsida kommer din hemsida att synas.

Det är inte många som klickar sig vidare sida efter sida på sökresultaten, då många idag är medvetna om att de som ligger högt upp i sökresultatet också är de sidor som är mest relevanta. Därför bör man sträva efter att ligga på första sidan i det organiska sökresultatet. Sökresultatet på en sökmotor kan jämföras med att få hjälp av en bibliotekarie på ett bibliotek. Om en kund vill ha information om något, till exempel om bilar, kan den informationen finnas i många böcker på biblioteket. De flesta brukar nöja sig med den boken som rekommenderas av bibliotekarien. På samma sätt som de flesta nöjer sig med det som kommer högst upp i sökmotorernas resultat.

Sammanfattningsvis är de viktigaste anledningarna till att använda SEO att trafiken ökar och det innebär då ökad försäljning för dig.

Trafiken ökar

Att få mycket trafik styrd till din sida ökar folks medvetenhet om att du och ditt företag finns. Att ha mycket trafik är som att annonsera i en tidning med många läsare. Även om en del av de besökare som kommer in på din sida kanske inte köper något, har de ändå sett din sida. De i sin tur rekommenderar sedan sidan till vänner och bekanta som efterfrågar det du säljer eller de tjänster du erbjuder.  Att investera i SEO är det bästa du kan göra i dagens samhälle, det krävs oftast bara ett par bra texter skrivna på rätt sätt för att öka trafiken till sidan.  Dock måste dessa texter vara skrivna av personer som vet vad sökmotorerna är ute efter för att du ska få ett optimalt resultat.

Ökning av relevant trafik

Förutom att du får mer trafik kommer trafiken även att vara relevant för din verksamhet. De som kommer till din sida kommer att vara de personer som aktivt letar efter det du säljer. Mentalt är dessa personer nära ett köpbeslut. Det sista folk gör innan de beslutar sig för att köpa något är att kolla om de kan hitta det på internet. Även om de redan har en leverantör vill de se ifall de kan hitta jämförbar produkt på internet. Att fånga upp dessa personer och få in dem på sin egen sida är mycket värdefullt. Du kommer inte bara att få en ökning av antalet besökare utan även en ökning av besökare som är ute efter att köpa. vvvvvvvvvvvvv ett a är alltså dedukt eller tjänst på nätet är ofta ute efter att köpa produra köpbeslutet. Din sida är alltså deett

Ökad försäljning

Ju mer relevant trafik du har, desto fler kommer att köpa dina produkter och tjänster. Ökad försäljning leder till ökad vinst. Om du känner dina kunder och vet vad de är ute efter kommer du att få goda resultat av en satsning på SEO.

SEO jämfört med andra typer av marknadsföring

SEO handlar om att få fler relevanta besökare till hemsidan och därmed ökad försäljning och vinst. Det är alltså en form av marknadsföring som kan jämföras med vilken marknadsföring som helst. Jämför man sökmotoroptimering med andra marknadsföringsformer ser man ganska snabbt fördelarna. Till att börja med så är all trafik på internet spårbar. Du kan alltså se hur betalande kunder kom in på din hemsida. Vilket sökord de använde i Google och hur lång tid det tog innan de beslöt sig för att köpa. Jämför du det med traditionell annonsering, i till exempel tryckt media, så är det en enorm skillnad.

Det finns ett gammalt citat från en reklamköpare. ”Hälften av all annonsering jag köper är värdelös. Problemet är att jag inte vet vilken halva”. Med internet gäller inte det här längre. All trafik är spårbar så du kan se exakt vilken annonsering som ger resultat och vilken som inte gör det. När det gäller sökmotoroptimering ser du om du stiger i ranking. Du ser också om den ökade trafiken leder till högre försäljningssiffror.

Jämfört med andra annonseringsformer står sig SEO väldigt starkt när det gäller return on investment. Det är en viktig form av annonsering eftersom du vet att du alltid når ut till målgruppen. Du vet det eftersom du vet att de som söker på det du säljer är ute efter att finna det. När det gäller annan annonsering är det aldrig säkert att de som ser annonsen faktiskt är potentiella kunder. SEO står sig starkt mot andra typer av marknadsföring!

Anlita ett SEO-företag

Att välja en samarbetspartner för SEO ska vara en långsiktig satsning. Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete som inte ger resultat över en natt. Det gäller att ha förtroende för den du väljer och komma bra överens. Ni kommer att göra affärer ihop länge.

Hur man väljer

Sökmotoroptimering på Google
Sökmotoroptimering

Precis som inom det mesta på internet förändras spelreglerna ofta och snabbt även inom sökmotoroptimering. Varje gång en sökmotor uppdaterar sin algoritm blir det stora förändringar i hur sökresultatet räknas ut. Vid varje uppdatering finns det risk att man tappat placeringar. Det finns tyvärr SEO-företag som har lärt sig en enda metod och sen bara kör på den. Som vi nämnt tidigare handlar sökmotoroptimering om en mix av olika åtgärder, där allt måste bli rätt. Företag som bara kan en sak försvinner ofta ur sökresultaten vid nästa algoritm-uppdatering. Det är därför viktigt att välja en samarbetspartner som har haft goda resultat länge. Kolla med leverantören om han har exempel på kunder som haft goda resultat länge.

Du vill ha en seriös leverantör som tar ansvar för dina sidor. Du vill inte riskera att bli permanent blockerad hos någon sökmotor.