Table of Contents
SEO förklarat för småföretagare
Det råder inga tvivel om att sökmotoroptimering (SEO) är ett komplicerat ämne. Inte ens de professionella SEO-specialisterna är helt och hållet överens om vad som fungerar bäst när det kommer till SEO. Men faktum är att SEO är något som inte längre går att undvika. Speciellt inte om man är småföretagare och beroende av att synas. Men på vilket sätt passar SEO in i småföretagande? Hur skapar man enklast en fungerande SEO? Och, kanske viktigast av allt, är det verkligen effektivt för småföretagare? Frågorna är många, men dessa är några av de vanligaste som företagare ofta funderar över. I den här artikeln har vi samlat det viktigaste som du som företagare bör avseende SEO.
Vad är SEO?
Sökmotoroptimering handlar om att skaffa mer trafik till sin webbsida genom att ranka sig högt på sökmotorers resultatsidor för att människor ska kunna hitta ditt företag när de söker på vissa specifika sökord. De som hittar till din websida genom en sökmotor har förmodligen redan ett intresse av det du erbjuder eftersom de hittat dig med hjälp av sökord som sammanfattar din verksamhet. SEO ger med andra ord ditt företag gratis långsiktig exponering.
Olika typer av sökmotoroptimering
Det finns två olika typer av SEO som man bör känna till, nämligen ”white hat” och ”black hat”. ”White hat”-SEO går ut på att göra din websida så lätt som möjlig att läsas och analyseras av sökmotorer. Detta gör du genom att skapa bra och intressant innehåll med relevanta nyckelord och genom ärlig länkbildning. ”Black hat”-SEO å andra sidan går i stort sett ut på det motsatta, alltså att lura Google till att ranka din websida högre genom falskt inflytande. En del metoder ligger dock på en hårfin gräns mellan de båda typerna och kan vara svåra att bedöma. I denna artikel kommer vi endast att fokusera på ”white hat”-metoder.
Varför är SEO viktigt för dig?
Låt oss gå vidare med att fundera över varför SEO är viktigt för just dig och ditt företag. Som vi alla vet så växer internet för varje dag som går och idag finns det uppskattningsvis över 130 000 000 registrerade websidor på internet. Människor spenderar mer och mer tid på internet och sökmotorer är det absolut vanligaste hjälpmedlet vi använder när vi vill hitta något specifikt på internet.
Det som gör SEO viktigt för dig är att det hjälper dig att rankas högre och på sätt dra nytta av sökmotorernas funktion. För att nämna några viktiga saker så hjälper SEO dig med att:
• Få mer trafik till din websida, eftersom människor enkelt hittar dig med hjälp av specifika sökord när de letar efter något.
• Bli synligare så att människor hittar din websida lättare.
• Bygga upp ditt varumärke och skapa ett gott rykte online.
SEO är idag ett mer eller mindre nödvändigt hjälpmedel för att marknadsföra ditt företag och om du sköter din SEO på rätt sätt kan du dra nytta av det flera år framöver. Om du funderar på att expandera ditt företag till internet, genom att till exempel starta en onlinebutik, så har du så gott som inget annat val än att lära dig hur SEO fungerar och hur ditt företag effektivast kan dra nytta av det. Utan SEO kommer du inte långt på internet så som det ser ut idag.
Kod och URL
Det första du bör göra för att optimera din websida för sökmotorer är att göra koder och URL:snågot som på engelska kallas ”crawlable”. Detta innebär att koderna och URL-adresserna ska vara sökbara. De ska alltså vara av god kvalitet så att sökmotorer enkelt kommer åt dem. Detta är saker som du som ägare av företaget och websidan bör känna till men överlåt helst uppgiften till någon som har kunskap och erfarenhet på området.
Kod
För att bli högt rankad och få trafik via Google eller andra sökmotorer behöver din websida vara läsbar och enkel att analysera för sökmotorerna. En viktig sak du bör veta är att sökmotorer endast kan läsa text, därför bör din websidas innehåll bestå av mycket text och alla dina bilder bör ha en textad beskrivning. Det är alltså inte att rekommendera att ha en websida med innehåll som till största del består av flash eller javascript.
Idag kan du enkelt testa sin websida med hjälp av enkla verktyg som går att hitta på internet. Med hjälp av verktyget Keyword Cloud kan du till exempel se vilka nyckelord som dyker upp när en sökmotor läser av din websida. Om du med hjälp av detta verktyg får upp ett flertal olika nyckelord som beskriver din verksamhet så vet du att din websida är läsbar för sökmotorer. Får du däremot endast upp ett fåtal ord, eller inga alls, betyder det att du har ett problem med din websidas kodning. Detta är något din webdesigner borde kunna hjälpa dig att fixa.
URLer
När du försäkrat dig om att sökmotorerna kan läsa din websida så vet du att de effektivt registrerar det innehåll du delar med dig av genom att spara varje sida som baseras på en unik URL (adressen som visas i adressfältet). Detta är viktigt att veta om eftersom en del websidor inte har unika URL-adresser för varje sida, vilket kan leda till att sökmotorer blandar ihop innehållet. Om din websida har detta problem kan det minska dina chanser till en hög rankning på sökmotorernas resultatssidor. Det är inte bara viktigt att URL:en är unik utan den bör dessutom innehålla specifika sökord som du vill ska förknippas med ditt företag. URL-adresser och sidtitlar har en stor betydelse för sökmotorer och om du inte utnyttjar det så går du miste om en viktig del av SEO. Tänk på att varje sidas URL ska vara unik och innehålla de sökord du vill att människor ska kunna hitta din websida med. URL:enska alltså kort och gott sammanfatta varje enskild sidas innehåll.
Innehåll och nyckelord
Innehåll och nyckelord är sådant som du som ägare av företaget förmodligen har bra koll på. Kanske är det faktiskt du som sköter de bitarna på egen hand? Om inte så är det något som du enkelt kan lära dig att hantera.
Innehåll
Innehållet av websidan kan bestå av olika typer av text, bilder, ljudfiler eller videos. I denna artikel fokuserar vi på textinnehåll eftersom det är med hjälp av text som Google läser av din websida. De andra innehållstyperna behöver beskrivas med texter för att Google ska kunna registrera dem. För en bra SEO ska man komma ihåg att innehåll är bra, mer innehåll är bättre och mycket innehåll är allra bäst. Googles rankningssystem sker nämligen till stor del genom att analysera din websidas innehåll och ju mer innehåll du har, desto fler sidor har du förmodligen som Google kan ranka. Ju fler sidor du har möjlighet att få rankade, desto fler möjligheter har du till att få mer trafik till din websida. Självklart är det viktigt att ditt innehåll håller hög kvalitet och är relevant för ditt företag.
Nyckelord
Nyckelorden styr helt och hållet på vilka sökord och söktermer din websida dyker upp på. För att enkelt kunna styra detta finns det tre viktiga saker du bör fundera över. Med hjälp av verktyg på internet kan du enkelt ta reda på de två sistnämnda . 1. Är dina nyckelord relevanta till ditt företag? 2. Hur ofta söker folk på dina nyckelord? 3. Hur konkurrenskraftiga är dina nyckelord? Till en början är det enklast att börja med ett par simpla nyckelord som sammanfattar din verksamhet, eftersom det är svårare att få en hög rankning genom att använda konkurrenskraftiga nyckelord.
Rykte och länkar
När du har fått ordning på dina koder, ditt innehåll och dina nyckelord handlar SEO till största del om rykte och populäritet. Detta baseras på vilka websidor som länkar till din websida. Varje länk du får kan ses som en typ av rekommendation där den andra websidan tipsar människor om att besöka din websida och detta höjer din rankning på Googles listor. Ju fler och pålitligare källor som länkar till din websida, desto högre inflytande får din websida och stiger snabbare på rankningslistan.
Page Rank
Google använder sig av ett system kallat page rank vilket går ut på att olika typer av websidor får olika högt rankningsvärde beroende på deras kvalitet och pålitlighet. Medan en nyhetstidnings websida kanske har en PR6 (på en skala från ett till tio) har en nystartad websida för ett småföretag kanske endast PR1. Ju högre PR en websida har, desto betydligare blir länkarna som kommer från den websidan. Exempel på hur du själv kan skaffa länkar till din websida utan att fuska är att till exempel kommentera på bloggar, skriva artiklar, gästskriva hos en annan websida eller via social media.
Planera ditt länkbyggande
Att fundera ut ett effektivt och fungerande länkbyggande är något du bör lägga ner lite extra tid på. Detta är ju trots allt en av de viktigaste delarna för en bra SEO. Rekommendationer från andra websidor tyder ju på att din websida faktiskt är bra och att du har något intressant att erbjuda världen. Lyckas du få flera kvalitetslänkar stiger du snabbt på rankningslistan, medan du behöver ett mycket större antal mindre inflytelserika länkar för att nå samma resultat.
SEO (sökmotoroptimering)
I den här förlängda artikeln får du läsa om SEO och fördelarna med experthjälp. Internet är idag en gigantisk plats som växer varje dag och det är därför som människor behöver sökmotorer för att kunna hitta något. Om din websida inte är topplacerad på sökmotorernas resultatsidor så är det svårt för potentiella kunder att hitta dig och ditt företag. Det finns inga genvägar för att få en högre placering. Sökmotorerna blir bara bättre och bättre på att upptäcka de som fuskar och därför tjänar man på att sköta sin SEO enligt reglerna.
Vad är egentligen SEO?
För att förklara SEO skulle vi kunna jämföra det med en bil. Låt oss säga att du har en vacker Ford Mustang med en V8-motor, lädersäten och hela köret. En riktigt snygg bil helt enkelt och den är din. Nu för vi över detta på din websida. Din websida är alldeles ny och lika fräsch som en Ford Mustang, men utan bränsle kommer du inte att komma någonstans. Du måste alltså optimera din websida för att den ska synas för andra. SEO ger kort och gått samma effekt till din websida som bränsle ger din bil.
För att nå toppen
En av de viktigaste sakerna du måste göra för att få en topplacering på sökmotorernas sökresultat, och därmed synas av fler människor, är att lägga till bra innehåll på din sida som beskriver ditt företag och ger människor den bild av dig som du vill att de ska ha. En annan viktig sak är att skaffa länkar från andra platser på internet som leder människor till din websida. En tredje mycket viktig sak är att din websida bör vara uppbyggd på rätt sätt. Koderna har en stor betydelse för en bra SEO och nyckelorden bör finnas på flera ställen.
Hur Google arbetar
Ungefär var fjärde veckan besöker Google alla websidor och anaylserar dem. De tittar då bland annat på innehållet. Hur mycket innehåll har lagts till på din websida? Har du uppdaterat innehållet varje dag kommer du garanterat att få en högre placering än tidigare. Det andra Google tittar på är länkar. Att du har ett flertal länkar som innehåller dina nyckelord är ytterst viktigt för en bra SEO. Om dessa länkar dessutom kommer från websidor med ett gott rykte kommer det att ge dig en extra stor knuff i rätt riktning. Har du koll på dessa tre delar så är du på god väg till en bra SEO och en topplacering på Googles söksidor.
Professionell SEO
Om du inte har tillräckligt med tid eller kunskap att sköta din SEO så kan du idag ta hjälp av professionella SEO-specialister som hjälper dig att optimera din websida för sökmotorerna. Det första specialisterna gör är att sätta sig in i ditt varumärke och vad det är du vill åstadkomma. Din målgrupp och marknad har en stor betydelse för din SEO. När specialisterna vet vem du är och vilka mål du har kommer de att bygga upp en strategi som passar just dig. Sedan kan du avslappnat fokusera på ditt företag medan specialisterna tar hand om din websida och ser till att den innehåller det som behövs för att placera sig högt på sökmotorernas söksidor.
Fördelar med SEO-specialister
Med hjälp av SEO-specialisters expertis får du enkelt reda på vilka dina konkurrenter är samt vad de sysslar med. De hjälper dig även att hålla dig uppderat av nya trender inom din branch samt hitta de mest använda sökorden som din målgrupp använder sig av. Med all denna kunskap kan specialisterna enkelt göra din websida tillgänglig för sökmototerna och ge dem exakt det de behöver för att du ska synas och därmed få fler besökare till din websida som i framtiden kan resultera i fler kunder och beställningar.