Branschen för sökmotoroptimering (SEO) har vuxit enormt under de senaste åren, och i sådan utsträckning att många SEO-praktiker har blivit viktiga komponenter i många företags marknadsföringsstrategier på Internet.
Men även om den ständigt föränderliga dynamiken mellan sökmotoralgoritmer och SEO-tekniker har utvecklats i komplexitet och i många olika riktningar, har mycket lite gjorts för att faktiskt mäta effektiviteten hos dessa SEO-metodiker och processer. Företag budgeterar årligen betydande belopp för SEO-projekt på sina webbplatser, men endast ett fåtal företag gör en regelbunden översyn av sina SEO-program. En väl utformad SEO-revision är därför en nödvändighet. SEO-webbplatsrevisionen håller också snabbt på att bli normen i många företag som vill ha en objektiv bedömning av effektiviteten i sina SEO-initiativ.
Precis som alla andra revisioner är SEO-webbplatsrevisionen ett sätt att undersöka effektiviteten och ändamålsenligheten hos företagens webbplatser. Syftet är att identifiera klyftorna mellan förväntad och faktisk prestanda på webbplatsen. Slutmålet med SEO-revisionen är att rekommendera förbättringar och maximera fördelarna med SEO-investeringar.
SEO-webbplatsrevision i ett nötskal?
SEO-revision är ett sätt att spåra resultatet av de olika SEO-aktiviteter som utförs för en webbplats. Genom SEO-webbplatsrevisionen kan webbplatsens status som utvärderas av sökmotorerna bedömas. Med SEO-revision finns det nu ett sätt att undersöka hur robust webbplatsens tekniska ramar och infrastruktur är, vilket inkluderar SEO-nyckelord, innehåll, metataggar och länkpopularitet, och i jämförelse med de främsta konkurrenterna.
SEO-webbplatsrevisionen är både en kvalitets- och resultatgranskning. Den mäter det värde som webbplatsen har tillförts som ett resultat av det SEO-arbete som gjorts på den, t.ex. sökmotorplaceringar, trafikvolym och konverteringar.
Resultatet av en SEO-revision är en rapport om webbplatsens prestanda. Den innehåller de frågor och problem som orsakar dålig prestanda på webbplatsen och de mest effektiva och ändamålsenliga SEO-tekniker som kan användas för att förbättra prestandan. Dessutom identifierar SEO-revisionsrapporten SEO-metoder som kan tas bort från SEO-programmet helt och hållet eftersom de inte är effektiva och är slöseri med pengar.
Fördelar med SEO-audit
- Vilka är fördelarna med en SEO-revision? Här är några av dem:
- En SEO-webbplatsrevision kan peka ut orsakerna till dåliga rankningsresultat och ge användbara råd för förbättring av prestanda.
- En SEO-revision kan bedöma omfattningen och omfattningen av dålig prestanda. Den kan också rätta till eventuella skador som orsakats av tidigare SEO-metoder genom att ge värdefull beslutsinformation om huruvida man ska anlita professionella SEO-experter för att arbeta med problemet eller fortsätta med internt SEO-arbete.
- En SEO-webbplatsrevision garanterar ledningens köpkraft och stöd, särskilt när den utförs av en tredjeparts SEO-revisor. När detta bekräftas av konkreta mätvärden kan det övertyga beslutsfattarna i företaget om att nuvarande och framtida SEO-strategier fungerar effektivt för verksamheten.
Att göra SEO-webbplatsrevision till en del av verksamhetens färdplan bör vara ett av de viktigaste åtagandena för ett företag. En SEO-revision garanterar att företagets SEO-initiativ är väl validerade och värda investeringen.