Köpa länkar

Bör du köpa länkar år 2021? Eftersom det ofta är det snabbaste sättet att köpa länkar är det för många företag det mest lockande alternativet, särskilt om de extra intäkter som genereras av bra rankningar mer än väl täcker kostnaden för att köpa de länkar som behövs för att uppnå dem. Problemet? Google anger tydligt att det strider mot deras riktlinjer att köpa länkar för att förbättra din placering. De betraktar länkar som röster och att det är oetiskt att betala för en röst, på samma sätt som en politiker som betalar för att folk ska rösta på honom eller henne i ett val.

Alla webbplatser som upptäcks delta i denna praxis riskerar att straffas av Google. Konsekvenserna av en straffavgift kan i vissa fall vara allvarliga. Det är vanligt att straffade webbplatser förlorar sina placeringar för alla nyckelord i sex månader eller mer. Faktum är att många bestraffade webbplatser aldrig helt återfår sina placeringar, vilket tyder på att det är ett permanent svart märke på en webbplats om man åker fast för att köpa länkar.

Ett dilemma skapas dock av det faktum att det kan fungera att köpa bakåtlänkar, och det gör det faktiskt. Många företag gör det, särskilt i konkurrensutsatta branscher, och många av dem får bra placeringar som en följd av detta och har aldrig blivit upptäckta eller straffade under åratal av detta. Anledningen till att de kommer undan med det är att det finns miljarder länkar spridda över hela webben och att det inte är lätt för Google att skilja mellan länkar som har betalats för och naturliga länkar.

Köpa länkar med lägst risk

De betalda länkarna med lägst risk är de som skapats på ett sätt som gör att de ser ut precis som en vanlig länk på en vanlig webbplats. Om webbplatsen som säljer länkarna säljer endast ett fåtal av dem, endast länkar till relevanta webbplatser och endast lägger till de sålda länkarna i relevanta artiklar kommer Google förmodligen aldrig att märka att länkarna har betalats för. Dessa typer av länkar är dock dyra. Du kan räkna med att betala cirka 25 pund per månad för varje länk, och en länk gör ingen större skillnad .

På grund av den relativt höga kostnaden för att köpa högkvalitativa länkar blir många företag frestade av de många lågkvalitativa länkar som erbjuds. Många webbplatser säljer länkar för några dollar i månaden, och det finns också många som säljer länkpaket som vanligtvis innebär länkar för en viss summa i månaden. Dessa betalda länkar av låg kvalitet kan fungera, men det är i bästa fall 50/50 om de kommer att ha någon betydande effekt på att förbättra din ranking.

Betalda länkar av låg kvalitet kan inte bara vara slöseri med pengar, utan är också extremt riskfyllda. Personer som säljer backlänkar billigt måste skära ner på alla hörn för att kunna göra en vinst på sitt system. De gör ofta följande: länkar till webbplatser i traditionellt spammiga branscher (xxx, spel och läkemedel), länkar till många helt orelaterade webbplatser från samma sida och använder kopierat eller mycket dåligt skrivet innehåll. Genom att göra dessa saker blir de lätta att hitta för Google, och de kommer att hitta dem – det är bara en tidsfråga.

Så bör ditt företag köpa länkar?

Om du vill ha ett riskfritt tillvägagångssätt för SEO så nej, du bör inte köpa dem. För de flesta företag, särskilt små eller lokala företag, är de tillfälliga vinsterna inte värda risken, även om du uppfattar den som låg. Investera istället pengarna i att skapa innehåll och marknadsföra din webbplats på ett sätt som lockar till sig naturliga länkar. Det kostar inte mer pengar att ta detta tillvägagångssätt och du kan i slutändan uppnå samma resultat, det kräver bara mer tålamod.

Du bör under inga omständigheter överväga att köpa länkar av låg kvalitet, men att köpa en handfull högkvalitativa länkar kan påskynda resultaten. Du bör dock bara göra det om du är beredd att acceptera, och om ditt företag kan klara av, risken att din webbplats straffas och förlorar placeringar under lång tid, eller till och med för alltid. Om du anser att risken med att köpa länkar är värd det, och att de pengar du kan tjäna på kort sikt uppväger kostnaden för att börja om på nytt om/när Google upptäcker och straffar din webbplats, bör du följa dessa riktlinjer:

  • Köp länkar individuellt i stället för i paket.
  • Handla direkt med webbplatsägare i stället för med tredjepartsföretag.
  • Köp länkar från webbplatser som är relevanta för din egen webbplats.
  • Köp länkar i innehållet i stället för länkar i sidofältet eller sidofoten.
  • Köp länkar på enskilda sidor i stället för länkar som omfattar hela webbplatsen.
  • Håll andelen betalda länkar under 10 % av det totala antalet länkar på din webbplats.

Varför är länkar viktiga?

Bakåtlänkar är särskilt värdefulla för SEO eftersom de utgör en ”förtroendesignal” från en webbplats till en annan. I princip är länkar till din webbplats en signal till sökmotorerna om att andra personer står bakom ditt innehåll. Om många webbplatser länkar till samma webbsida eller webbplats kan sökmotorerna dra slutsatsen att innehållet är värt att länka till, och därför också värt att visas på en SERP. Att tjäna dessa backlänkar kan alltså ha en positiv effekt på en webbplats rankningsposition eller sökbarhet.

Därför är det viktigt att köpa länkar

Att köpa länkar är en viktig del av off-site SEO. Processen för att få dessa länkar är känd som link earning eller link building. Vissa länkar är av naturliga skäl mer värdefulla än andra. Följda länkar från pålitliga, populära webbplatser med hög auktoritet anses vara de mest önskvärda länkarna att tjäna, medan backlänkar från webbplatser med låg auktoritet och potentiellt spammiga webbplatser vanligtvis befinner sig i andra änden av spektrumet. Huruvida en länk följs eller inte är förvisso relevant, men du ska inte helt bortse från värdet av nofollow-länkar. Även om du bara nämns på högkvalitativa webbplatser kan det ge ditt varumärke ett uppsving.

Precis som vissa länkar som du tjänar in är mer värdefulla än andra, varierar även de länkar du skapar till andra webbplatser i värde. När du länkar ut till en extern webbplats kan de val du gör när det gäller den sida du länkar från, den ankartext du använder, om du väljer att följa eller inte följa länken och eventuella andra metataggar som är kopplade till den länkande sidan, ha en stor inverkan på det värde du ger.
Konkurrenskraftig forskning om backlänkar

Länkar kan vara tidskrävande att tjäna in. Nya webbplatser eller de som utökar sitt fotspår av nyckelord kan ha svårt att veta var de ska börja när det gäller länkbyggande. Det är här som konkurrenskraftig forskning om backlänkar kommer in: Genom att undersöka backlinkprofilen till en konkurrent som redan rankas väl för dina målnyckelord kan du få en inblick i vilken länkbyggnation som kan ha hjälpt dem. Ett länkverktyg som Link Explorer kan hjälpa till att avslöja dessa länkar så att du kan rikta in dig på dessa domäner i dina egna kampanjer för länkbyggande.

Är det en bra idé att köpa backlänkar?

Att köpa bakåtlänkar strider mot Googles riktlinjer för webbansvariga. Det innebär att du får en straffavgift från Google om du åker fast. Och en sådan Google-bestraffning kommer att förstöra din placering i sökmotorerna.

Varför folk köper länkar

Här är den fula sanningen om att köpa länkar år 2021. Mitt företag har spenderat hundratusentals dollar på tjänster för länkbyggande och här är varför: Det sparar tid! Vad vissa människor inte inser är att både white hat- och black hat-taktik för länkbyggande båda kräver stora tidsinvesteringar.Låt oss säga att du vill fokusera på white hat länkbyggande.

  • Skapa ett SEO-innehåll av hög kvalitet som är värt att marknadsföra.
  • Leta efter relevanta länkmöjligheter
  • Bygga upp en relation med varje möjlighet
  • Begär att få följa länkar på de kvalificerade webbplatserna.
  • Testa olika strategier för uppsökande verksamhet för att förbättra svarsfrekvensen.
  • Om du inte vill skapa innehållet själv måste du anlita en författare.
  • Om du vill ha ett liv utanför länkbyggandet måste du skapa system och rutiner och anställa personal för att utföra dessa uppgifter.

Du måste även utbilda varje person så att de kan utföra uppgiften på rätt sätt. Ja, låt oss inte glömma att inget av detta kommer att gå enligt planerna! Det betyder att du antingen måste anställa en projektledare eller själv vara projektledare. Sensmoralen i denna korta historia är att när folk köper länkar köper de egentligen inte en backlink. De köper en etablerad process och det sparar tid.

Låt oss ta den föredragna länkbyggnadsmetoden för grå/svart hat SEO:

Privata bloggnätverk (PBN).

Här är processen för att bygga ett PBN nätverk:

Hitta utgångna domäner som uppfyller vissa minimikriterier.
Kvalificera varje domän utifrån en djupare analys.
Köp domänen (eller delta i domänauktioner för att säkra den).
Köp hosting för domänen
Konfigurera domänen på ett CMS (t.ex. WordPress).
Om du använder WordPress, installera och ställa in plugins.
Skapa grundläggande sidor och hitta ett tema för att webbplatsen ska se verklig ut.
Testa kvaliteten på den utgångna domänen
Om domänen klarar testet måste du skriva innehåll för att placera din länk.
Eller gå igenom processen för att beställa innehåll.
Om webbplatsen inte är indexerad, gå igenom en process för att få den indexerad.
Skapa ytterligare fyllnadsinnehåll
Köp sociala signaler eller falsk trafik för att öka webbplatsens ”äkthet”.

När du får fler än en kommer andra operativa frågor in i bilden, som att hantera nätverket, hantera hackade webbplatser, hantera opålitliga värdar och till och med hantera att dina webbplatser avindexeras. Å andra sidan kan du bara använda en tjänst som går igenom hela denna process åt dig. Återigen köper du en process. Genom att köpa följelänkar (köpa en process) sparar du tid. Men det är inte den enda anledningen till att folk köper backlinks.

Jag utgår från att du försöker bygga backlinks själv. Om så är fallet hjälper betalda länkar dig att få resultat snabbare. Det beror på att du inte behöver ägna månader åt att bygga upp system. Istället kan du fokusera på andra SEO-prioriteringar som innehållsskapande, teknisk optimering, UX, optimering på sidnivå och till och med CRO.

Hur man köper backlänkar

De flesta inser inte det, men det finns en strategi bakom att köpa länkar som gästinlägg eller nischade redigeringar. Här är hur du köper backlinks på rätt sätt.

Identifiera hur många backlinks du behöver

Det är viktigt att identifiera hur många länkar du behöver för att rankas INNAN du riktar in dig på ett nyckelord.

  • Annars kan det sluta med att du försöker ranka för omöjliga nyckelord. Eller nyckelord som skulle kräva en enorm budget för att rankas.
  • Så det bästa sättet att identifiera hur många backlinks du behöver för att rankas är att använda Ahrefs Keyword Explorer.
  • Nyckelordsutforskning.
  • Ange bara nyckelordet och titta under avsnittet KD. Ahrefs kommer att ge dig en grov uppskattning.
  • Antal länkande rotdomäner.

Det är inte perfekt, men det är en bra uppskattning av hur stor din länkbyggnadsbudget kan behöva vara.

Utför en analys av länkgapet

Att bara veta att du behöver X antal länkande rotdomäner räcker inte. Du måste också veta vilken auktoritet de webbplatser har som du behöver länkar från. Sättet att åstadkomma detta är att göra en analys av länkgapet. Undersök de fem största konkurrenternas länkprofiler och ange mängden länkar på varje nivå av DR (Domain Rating). Detta hjälper dig att identifiera styrkan på de backlinks du behöver från gästinlägg, nischredigeringar osv.

Det sista steget är att analysera din webbplats mot konkurrenterna på domännivå. De flesta hoppar över denna del och den är kritisk. Du bör till exempel få rätt mängd länkande rotdomäner baserat på Ahrefs KD. Men om din webbplats inte är lika auktoritativ som dina konkurrenter kanske du ändå inte rankas. Så jämför din domäns länkprofil med dina konkurrenter, det är bara att gå till Ahrefs verktyg för domänjämförelser. Om det finns ett gap vet du att du behöver fler backlinks till din webbplats som helhet utöver backlinks till målsidan.

Kartlägg din ankartext

Försumma inte optimering av ankartext. Om du gör fel kommer du inte att rankas eller kan bli straffad. Generellt sett är det bäst att placera det säkert och undvika att upprepa samma ankartext. Det bästa sättet att göra detta är genom vad jag kallar ankartextcykling.

Kort sagt, använd din bästa ankartext på dina bästa länkmöjligheter. Cykla sedan genom variationer och se hur sidan presterar. Om den fastnar på en plats under en längre tid, använd då en annan exakt matchande ankartext. Jag försöker hålla min exakt matchande ankartext under 1 % på en viss sida för att vara på den säkra sidan. Du kan också undersöka de tio största konkurrenterna för att se hur aggressivt du kan vara.

Köp kvalitetslänkar

Följ bara din analys av länkgapet, köp kvalitetsbacklänkar, håll dig till planen och titta på resultatet. Glöm inte bort dina befintliga backlinks. Om du förvärvar de rekommenderade länkande rotdomänerna och du fortfarande inte rankas, är det bäst att befästa befintliga placeringar. Du vill inte förvärva fler backlinks än vad som är normalt för ett visst sökord. Lösningen är att skaffa tier two-länkar.

Var kan du köpa länkar?

Det finns otaliga webbplatser som du kan köpa backlinks från. Men sanningen är att de flesta inte är skapade lika. Därför har vi analyserat alla de bästa tjänsterna för länkbyggande för att ta reda på vilka som är bäst.

Kom ihåg att vissa länktyper har en förhöjd risk. Att köpa PBN-länkar är till exempel mer riskfyllt än att köpa en länkplacering på en riktig blogg.
Alternativ 2: Använd en proxysajt. Ett sätt att minska risken är att skapa en webbplats utanför ditt riktiga företag. Låt oss till exempel säga att GotchSEO.com är mitt företags webbplats. Jag skulle skapa en separat webbplats som hypotetiskt heter ”SEOdudes.com” och jag skulle fokusera på att ranka den.

Jag vet att SEO kan vara uppslitande. När man först sätter sig in i det är det svårt att tänka på något annat. Detta är inget problem i början eftersom fördjupning är ett effektivt sätt att lära sig, men du måste anpassa dig med tiden. Det är lätt att fastna i SEO-bubblan och glömma att det finns aktiviteter med stor effekt utanför SEO som kan få din verksamhet att explodera.

Sanningen är att vissa företag inte är utrustade för SEO från början. SEO är bränslet på elden. Det bör inte vara din första åtgärd. Att skapa en bra produkt/tjänst är det som är viktigast. Det spelar ingen roll hur bra du är på SEO om ingen vill köpa din produkt eller tjänst. Det enda undantaget är för affiliate marknadsförare. Affiliatemarknadsförare kan göra en betydande inkomst utan att behöva en produkt.

Med det sagt, här är några områden att investera tid och kapital i istället för att köpa backlinks:

  • Produktförbättring/utveckling
  • Uppbyggnad av system för att förbättra skalbarheten
  • Kundupplevelse (CX)
  • Användarupplevelse (UX) / teknisk optimering
  • Optimering på sidan
  • Optimering av konverteringsfrekvens (CRO)
  • Försäljningstrummor
  • Varumärke, design och företagsidentitet
  • Betald trafik (Facebook, YouTube, Google AdWords)
  • Marknadsföring av inflytelserika personer

Som du ser finns det mycket du kan göra för att utveckla ditt företag utanför SEO. Och det här är bara ett skrapande av ytan. Låt mig nu förklara lite grundläggande matematik så att du kan räkna ut hur du ska fördela kapitalet.

En av de största delarna av effektiv marknadsföring är att räkna ut vad som ger ett företag den bästa avkastningen på investeringen (ROI). SEO kan ge otrolig avkastning, men du måste förstå var du ska investera ditt kapital. Du måste också fatta beslut utifrån vilket stadium du befinner dig i din SEO-kampanjs livscykel.

Det kommer alltid att vara bättre att investera i innehåll om du befinner dig i början av en SEO-kampanj. Det finns ingen bra anledning att investera i länkförvärv om du inte har en väloptimerad webbplats eller en bas av innehållstillgångar.

Köpa länkar 2021

Länkar kan genereras eller köpas genom att använda olika åtgärder, t.ex. genom att kommentera på bloggar och plattformar. Du bör dock noga överväga innan du köper länkar eftersom det kan innebära vissa risker om det görs på fel sätt. Framgången är så mycket högre när den utförs på rätt sätt.

Är det förenligt med Google att köpa länkar?

I huvudsak anser Google att en intressant webbplats får länkar genom rekommendationer över tid. Detta är dock inte sanningen ofta. Otaliga webbplatser som inte bara erbjuder högkvalitativt innehåll utan även verkligt mervärde får inte länkar utan ytterligare stöd. Faktum är att dessa webbplatser ofta återfinns längst ner i Googles ranking.

För att uttrycka det rakt ut: att köpa länkar är inte överens med Google och bryter mot Googles riktlinjer. Samtidigt vet varje SEO, webbdesigner och onlinemarknadsförare att det inte går utan länkar. Om en länk skapas på ett naturligt eller onaturligt sätt spelar inte nödvändigtvis någon roll eftersom Google inte kan skilja en ”dålig länk” från en ”bra länk”.

Den viktigaste aspekten för Google är att en domän är pålitlig. Vissa SEO-mätvärden ger bevis för en hög grad av förtroende. Ju högre domänförtroende, desto mer värde läggs på länkarna.

Var kan jag köpa länkar?

Köp av länkar kan man till exempel göra via så kallade länkmarknadsplatser. Dessa är dock en nagel i ögat på Google. Operatörerna av dessa plattformar hävdar ofta att de bara är mellanhänder mellan utgivare och annonsörer. Ytligt sett är detta helt korrekt. Kontakten mellan en utgivare och en annonsör skulle inte vara möjlig utan en sådan plattform, om man inte investerar mycket tid och skriver till ägaren av en webbplats på ett ”naturligt” sätt (vilket inte alltid uppskattas!). Du kan dock vara säker på att båda parter på dessa plattformar endast har detta enda mål.

Och på grund av detta hävdar Google att operatören av en länkmarknadsplats bär ansvaret. Nyligen har två stora länkmarknadsplatser straffats. Vissa webbplatser rapporterar att kunddomäner också påverkas av straffet. Så registrera dig inte på en länkmarknadsplats utan noggrant övervägande!

Den perfekta länken

  • En perfekt länk uppfyller följande kriterier:
  • Länken finns på en ämnesrelevant webbplats.
  • Länken finns på hemsidan.
  • Länken finns i innehållet. (inte i sidofältet eller i sidofoten).
  • Länken ingår i den ämnesrelevanta texten. (t.ex. i ett blogginlägg)
  • Ankartexten (länktexten) i länken innehåller det viktigaste nyckelordet.
  • Webbplatsen innehåller – förutom länken – högst 20 utgående länkar.
  • Webbplatsen har hög auktoritet, är trovärdig och har relevanta SEO-mätvärden.

Naturligtvis kan en länk också vara fördelaktig om den bara uppfyller några av dessa kriterier. Du bör dock se till att dessa kriterier uppfylls, särskilt när det gäller köp av länkar. På så sätt kan du se till att din webbplats drar nytta av den fulla länkstyrkan. Först då är det meningsfullt att köpa länkar.