Om Sökoptimering

Så får du kryptovaluta som passiv inkomst

Så får du kryptovaluta som passiv inkomst

Jag får mycket frågor om Bitcoin (BTC) och kryptovalutor så jag tänkte skriva av mig lite om mina egna erfarenheter här. Observera att jag inte uppmuntrar någon att investera, det är ert egna beslut! Då kryptomarknaden är i sin linda så sker förändringar kontinuerligt, så se mina siffror som ungefärliga uppskattningar. Det finns två vägar framåt. 1. Antingen köper man Bitcoin eller annan kvaluta och hoppas på en stark kursutveckling och säljer av sitt innehav i framtiden. 2. Man minar (utvinner) kryptovaluta med datorriggar själv eller köper ”cloud mining” kontrakt – då får man avkastning varje dygn. ROI för en rigg kan vara 10-14 månader beroende på kursutveckling. Jag kör metod 2.

Vill man köpa BTC så finns det många exhanges som säljer kryptovaluta. Då dessa får enorma volymer med registreringar beroende på ett enormt intresse så är det inte säkert man ”kommer in”. Exempel är binance.com och kraken.com. Jag har köpt mycket BTC med Swish på Localbitcoins.com och fört över till min online-wallet på Bitgo.com för att slutligen köpa miningkontrakt som ”Cloud mining”.

2016/2017 investerade jag i cloud mining då det är enklast och mest passivt, men krävde en hel del tillit såklart. Min avkastning är runt 0.4-1% per dygn (på banken får man normalt 0,5% till 1% per år). Avkastningen kan vara något lägre om man investerar nu.

Jag har kontrakt på genesis-mining.com, eobot.com, minergate.com och hashflare.io. När jag investerade så var BTC-kontrakten på Genesis och Hashflare s.k. ”lifetime”. Hashflare har ändrat detta till årskontrakt. Genesis och Minergate har ”lifetime” som innebär att kontraktet hävs när det inte längre är lönsamt att bryta Bitcoin (BTC). Avtalen kan såklart ändras, så läs på! Genesis ger mest avkastning för pengarna men har sålt slut på alla kontrakt. Nya kontrakt kommer framöver. Genesis erbjuder utvinning av flera stora kryptovalutor.

## OBS! När det gäller Cloud Mining så får man ALDRIG tillbaka insatsen! Endast avkastningen! ##

Min strategi är att först investera rejält och sedan återinvestera all avkastning minst ett år. Har kört detta sedan november 2016 och effekten börjar bli rejäl.

Investera ALDRIG i något som inte är offentligt och listat på coinmarketcap.com! Låt coinmarketcap.com vara din guide i kryptoträsket.

Köper du BTC eller annat med kreditkort var beredd på att du kan behöva ta selfie med ditt kreditkort (man tejpar över delar av sifferserien) eller ID-handling och vissa kräver utdrag från skattemyndighet eller annat underlag som bevisar din adress. I vissa fall så kan man få spela in en video där man bekräftar sin identitet. Handel med krypto är INTE anonymt som många tror.

Viktigt att tänka på.

1. Använd alltid Google 2-Step Verification om det går!

2. Spara alltid access till en wallet eller Googles 2 stegsverifieringskoder på pappersutskrift, inte i datorn!

3. Man kan endast skicka Bitcoin till en Bitcoin-wallet (gäller all krypto. Det kostade mig 8000:- att lära mig det..

4. Om man köper Cloud mining så va extremt noga med exakta Bitcoinadresser samt att summan som ska flyttas är 100% exakt EFTER att avgifterna är dragna.

5. Bitcoin kan ibland vara ”långsamt” och ha höga avgifter. Behöver man snabba överföringar med låga avgifter så funkar såklart Litecoin eller Ethereum. Mer info om fees här: https://bitinfocharts.com/comp…/bitcoin-transactionfees.html

6. Exodus är en lokal multi-wallet med inbyggd Shapeshift. Det innebär att man kan ha Bitcoin, Litecoin, Ethereum, Dash, Monero och många fler i samma program. Man kan enkelt växla mellan valutorna. Den använder jag själv.

7. Läs på och förstå potentialen! Jag rekommenderar starkt att ni kollar in Andreas Antonopoulos på Youtube. Kryptovaluta kan liknas vid mobilappar som har olika funktioner. Stora och välkända varumärken kommer skapa sina egna valutor som t.ex. kundlojalitetsprogram för att nämna ett litet exempel.

Lär mer om detta på min sida: http://stockholmwebindustries.se/

In i framtiden med autopilot

Efter ett år i ett visionärt vaccum kan jag äntligen ta bladet från munnen och presentera mitt nya autonoma företagsprojekt som ger mig både cyberhybris och en helt ny nivå av passiva inkomster. Projektet handlar om företagande i sin renaste form. Att skapa värden som kan säljas på en marknad. Helt utan anställda, och marknadsföring. Enda anledningen att jag skriver om detta i sociala medier är för att jag tycker det är ett riktigt coolt projekt.

Kan man bygga företag som endast använder internet för att skapa värdefulla tillgångar som automatiskt säljs på en marknad – utan anställda, utan marknadsföring, utan mänsklig interaktion?

Att allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras har nog de flesta av oss förstått. Att kryptovaluta, Ai (Artificell intelligens) och IoT (internet of things) kommer att vara vardagsmat har säkert en hel del insett. Det är logiskt. Att saker och ting kommunicerar via internet och kan skicka säkra betalmedel (kryptovaluta) med hjälp av Ai som styr upp samspelet, kommer att hända. Vi kommer se autonoma företag som gör affärer med varann på sätt vi knappt kan föreställa oss idag. Faschinerande och kanske lite skrämmande, men utvecklingen låter sig inte stoppas.

Kryptomarknaden fullkomligt exploderar 2018. Kryptovalutor vet inga landsgränser, bryr sig inte om hudfärg, vad du heter, din historik eller om du ens är en människa – en vanlig fågelholk kommer efter eget beslut kunna köpa påfyllning av fågelmat av en drönare i framtiden, för att dra till med ett ytterst trivialt men möjligt scenario. Det viktiga är att kryptovaluta transfererar värden snabbt mellan parter utan banker, på ett extremt säkert sätt. Det kommer hända och påverka vår vardag vare sig vi vill eller ej.

Ok, jag har nog lite cyberhybris nu kanske. Men visionen är satt och mitt revitaliserade bolag Stockholm Web Industries AB kommer att sköta sig helt eller delvis på egen hand i framtiden. 2016 påbörjade jag en mycket osäker investeringsresa som nu ger riktigt bra avkastning per automatik. Det innebär att grunden med intäkter redan är skapad och resten av resan med Ai som hanterar försäljning och löpande bokföring förmodligen är mycket enklare då det är ganska enkelt och förutsägbart. Så god damn it 2018, nu kör vi rätt in i framtiden!

 

 

Hur man förklarar SEO?

I denna artikel förklarar vi SEO med hjälp av jämförelser som de flesta ungdomar kan relatera till. SEO är ett oerhört brett ämne och kan vara väldigt svårt att förstå sig på, men förhoppningsvis kan denna artikel hjälpa dig att förstå grunderna till en god SEO. När man försöker förklara SEO för någon som inte har en aning om vad det är eller hur det går till kan det lätt bli så att man tar upp alltför komplicerade saker och lyssnaren tappar snabbt intresset. Istället för att gå in på djupet på alla olika saker du måste tänka på för att skapa en bra SEO så skrapar vi i denna artikel endast på ytan för att få en idé av vad SEO egentligen är. Så om du ska tala om SEO för en yngre publik kanske du kan få några smarta tips utav denna läsning.

SEO är ungefär som Graffiti

”Det är de dåliga sakerna som alla hör talas om som ofta överskuggar de riktigt bra sakerna man kan skapa när det görs på rätt sätt.”

Vi ser ofta graffititaggar klottrade på tågfönster, spraymålade på människors staket och skrivna på dörrar av offentliga toaletter. Detta är något som vissa människor tycker är coolt och ser det som en typ av tävling. Dessa taggar ger människor en typ av belöning. Du får mer respekt ju ”högre” du kommer. Att ha många taggar utspridda lite här och var och att lämna sin tag på ett ställe som verkar omöjligt att ta sig till ger dig ett rykte. Resten av världen blir förstås mest upprörda och ser klottret som vandalism som förstör vanliga och vackra platser. Men de som sysslar med graffititaggar bryr sig inte om vad andra tycker, med taggarna uppnår de sina mål oavsett vad andra har att säga om saken.

SEO har sina egna så kallade ”tag-vandalister”. Dessa kallas ofta för ”black hat”-utövare och använder sig av olagliga och fula metoder som ofta ger snabba oärliga resultat. Låt oss föreställa oss att Google är en klottervägg och de som använder sig av ”black hat”-metoder är de så kallade tag-klottrarna som täcker hela klotterväggen med sina taggar. Som både du och jag vet så är det taggar som ger graffitin ett dåligt rykte för resten av världen. När vi tänker på ordet graffiti så föreställer vi oss direkt en bild av ett klotter på en vägg. Inom SEO fungerar det ungefär på samma sätt. På grund av en del människor som missbrukar SEO genom att fuska och lura sökmotorer så har SEO missuppfattats av många människor som inte är så insatta i ämnet.

I båda fallen har en negativ aspekt av ämnet tagit över den största delen av världsynen av något som i graffitins fall kan vara öerhört vacker konst och i sökoptimeringens fall kan vara något väldigt användbart och lönsamt. Det gäller bara att göra det på rätt sätt.

Bra Graffiti

Alla kanske inte uppskattar graffit men de flesta av oss har nog någon gång sett en vacker och välgjord graffitimålning. Mycket av den graffiti man passerar under en dag kan faktiskt vara riktigt fantastisk. En del människor har verkligen en förmåga att skapa otroliga verk med endast en sprayburk som hjälpmedel. De skapar olika karaktärer och berättar historier med ett par enkla handrörelser. Om du tänker efter så inser du säkert att graffiti faktiskt är en konstform. För att åstadkomma riktigt bra graffiti krävs det dock att du har en hel del kunskap, flera år av träning, en god förståelse av konstformen och ett stort intresse.

För att du ska bli bra på SEO krävs det ungefär samma saker av dig. Du kan inte bara köpa billiga länkar och fylla ut din websida med nyckelord och tro att du kommer att placeras på toppen av sökmotorernas resultatsidor. Precis som graffitmålning kräver bra SEO att du har god kunskap och förståelse för det du sysslar med, att du förstår hur du bäst marknadsför ditt företag, att du förstår vad dina kunder vill ha och vad din websida behöver för att sökmotorer enkelt kan samla ihop din information. Det är inte meningen att du ska ”spela ut” sökmotorn, utan du ska lära dig att arbeta sida vid sida av den.Det tar tid att lära sig hur en sökmotor fungerar samt hur användarna vill att en websida ska fungera. Förutom tid och kunskap behöver du dessutom ett stort intresse för att lära dig hur allt fungerar.

Banksy

Många ungdomar vet nog vem Banksy är. För er som inte känner till honom så är han förmodligen den mest kända graffitimålaren i världen. Han tog sin konst till en högre nivå där den inte ens kallas för graffiti längre utan anses vara värdefull konst som säljs för flera miljoner.

Alla graffitimålare vill kanske vara Banksy, men det finns säkert de som gärna skulle tjäna samma summa pengar som han gör. De flesta är dock nöjda med att endast vara kända i det område de är verksamma i och fortsätter att skapa fantastisk konst som uppskattas av en vissa. De vill helt enkelt bara göra något bra.

Även här kan vi se likheter när det kommer till SEO-industrin. Det finns människor som Banksy, som är kända för sina fantastiska kunskaper och inspirerar andra till att bli bra inom branschen. Men precis som inom graffitin så finns det de som inte bryr sig om att bli sådär superkända, utan är mer än nöjda med att få göra ett bra jobb som förhoppningsvis uppskattas av de människor som får ta del av den.

Dagens uppskattning av gatukonst

Banksy har bidragit till att gatukonsten blivit populärare och mer uppskattad. I många storstäder, som Berlin, Barcelona, Rom och Tokyo, kan du idag besöka turistattraktioner som består av gator fyllda av fantastiskt gatukonst. Efter att ha besökt en av dessa attraktioner inser många människor att graffiti faktiskt är en mycket underskattad konstform.

På ett liknande sätt är det många som missuppfattat konsten av bra SEO. När människor får se hur riktig SEO fungerar så förstår de vilket värde den har och hur mycket gott man kan åstadkomma med hjälp av att optimera sin websida för sökmotorer. De som tidigare trott att SEO är onödigt eller kanske till och med bedrägeri inser väldigt snabbt vilka fördelar det faktiskt för med sig för deras företag och dess marknadsföring.

Både graffiti och SEO blir bättre ju mer de innehåller. En graffitimålning som föreställer flera karaktärer eller föremål bildar en slags historia för åskådaren. På samma sätt blir en websida mycket mer intressant om den innehåller en beskrivande text och sådant som besökaren kan ha nytta av. Innehållet är även viktigt för sökmotorer då de analyserar din websida. Ju mer relevant information du har desto lättare blir det för sökmotorn att bedöma värdet på din websida.

Grunderna inom SEO

Nu när du förhoppningsvis har fått en bild av hur SEO fungerar ska vi ta en snabb genomgång avde absolut viktigaste delarna inom SEO. Man brukar säga att det viktigaste av allt är att ha rätt uppbyggnad och innehåll på sin websida. Du behöver alltså beskriva vad ditt företag sysslar med och utifrån det komma på ett par nyckelord och söktermer som bäst sammanfattar din versamhet och det innehåll som din websida består av. Dessa nyckelord använder du sedan i de koder som bygger upp din websidas utseende. Med hjälp av nyckelorden och innehållet kan en sökmotor analysera din websida och registrera den i sitt system. När någon sedan skriver in något av dina nyckelord på till exempel Google så hittar de förhoppningsvis just din websida bland sökresultaten.

En annan viktigt ingrediens i bra SEO är att bli länkad av andra websidor. Med hjälp av rekommendationer, i form av länkar, får du ett bättre rykte och rankas högre på sökmotorer. Hur högt du stiger i rankning beror bland annat på vilket rykte de websidor som länkar till dig har. Om de har ett högt inflytande så stiger du högre än om de har ett lägre inflytande. Men med hjälp av många länkar från mindre inflytelserika websidor kan du ändå placera dig högre upp på listan. Glöm bara inte bort att det i det långa loppet inte lönar sig att fuska till sig länkar.

Syftet med SEO är alltså att göra din websida lätt att läsas av för sökmotorer så att människor enkelt kan hitta till din websida. När du får fler besökare ökar även chansen för att få fler kunder och därmed chansen att tjäna mer pengar. Sökoptimering är med andra ord ett sätt att få ditt företag att växa på.För att hamna på en bra placering på sökmotorers resultatsidor krävs förstås mycket arbete och tid, men när du väl hamnar på toppen kommer dett att löna sig.

Sammanfattning

Vad vi vill förmedla med denna artikel är kort och gott att vare sig du är en graffitimålare eller en företagare och ägare av en websida så är det viktigt att du tänker på att inte förstöra din förmedlingsplats med en massa skräp. Det gör bara ditt jobb tusen gånger svårare och ger dig ett dåligt rykte i din omgivning. Satsa istället på att skapa något stort som får människor att tappa hakan av beundran. Var en förebild för människor istället för att smutskasta det du älskar att göra. Läs mer om Sökmotoroptimering här

Grunder inom SEO

Denna artikel kommer att ta upp de viktigaste grunderna inom sökmotoroptimering, SEO. SEO är ett väldigt brett och komplicerat ämne som ofta missförstås av människor som inte är så insatta. Det finns de som har fått ett intryck av att SEO är något dåligt och säger att de aldrig skulle använda sig av det eftersom de är rädda att deras websida ska bli bannad eller bestraffad av sökmotorer. Detta missförstånd har förmodligen uppstått eftersom det finns dem som missbrukar SEO och använder sig av fusk och metoder som inte tillåts av sökmotorer.

Men det som SEO faktiskt står för är att du som ägare av ett företag gör din websida så attraktiv som möjligt för sökmotorer för att få fler besökare till din websida. Med attraktiv menar vi att du försöker inkludera alla de faktorer i din websida som sökmotorer ser som positivt och nödvändigt för att kunna analysera websidan.

Ständig utveckling

Genom åren har sökmotorerna förfinat och utvecklat sina system som enkelt beskrivet går ut på att gradera websidor och bestämma vem som förtjänar den högsta rankningsplatsen på sökmotorernas resultatsida. Vad som fungerade för tre år sedan för att få en högre rankning fungerar inte idag och det som fungerar idag kommer högst sannolikt inte att fungera om ett par år. Det gäller alltså att hela tiden hålla sig uppdaterad på de faktorer som spelar in när sökmotorer analyserar och rankar websidor.

Det är omöjligt att veta exakt hur Google, Yahoo, Bing eller någon annan sökmotor analyserar websidor eftersom deras avancerade system består av hemliga algoritmer.

Men det finns idag effektiva strategier som har visat sig fungera ganska bra för att optimera sin websida för bättre rankning. I denna artikel kommer vi endast att ta upp så kallade ”white hat”-metoder som anses vara officiellt godkända att använda sig av när man vill optimera sin websida för sökmotorer.

De så kallade ”black hat”-metoderna ger ofta snabbare resultat för stunden men i det långa loppet är det helt enkelt inte värt att använda sig av dessa. Sökmotorernas ständigt utvecklande system kan nu för tiden upptäcka falskt länkbyggande och andra fusk, vilket resulterar i att allt ”skräp” eventuellt rensas bort och de höga rankningsplatserna i slut ändan går till de websidor som genuint jobbar med godkända SEO-metoder.

Att ta sig till toppen med SEO

Det första viktiga steget till en bra SEO är att se över din websida och dess uppbyggnad. Design och struktur bör vara välplanerade och websidan måste vara logiskt uppbyggd samt enkel att använda för besökaren. Förstasidan är ofta den sida som besökarna ser först så det är ytterst viktigt att den är snygg och inbjudande för att behålla samt väcka ett intresse hos besökarna. Det är även denna sida som sökmotorerna ser först. Medan sökmotorer ständigt kommer att återkomma till din websida för att analysera den, kan du med ett dåligt första intryck förlora många potentiella kunder.

Meta data

När du blir mer insatt i SEO kommer du att stöta på både ”Meta Tags” och ”Meta Descriptions”. Dessa är i stort sett ord eller fraser som ligger inbakade i din websidas koder och är endast synliga för sökmotorer. Många människor ser dock de så kallade ”Meta Descriptions” (meta-beskrivningar) men är inte medvetna om vad det är när de ser dem. Vad som placeras i en websidas Meta-beskrivning är normalt sett det som sökmotorer visar precis under sidtiteln på resultatsidan. Att man är noga med stavning och språk samt skapar unika Meta-beskrivningar för varje sida på sin websida har stor betydelse när det kommer till SEO och rankning. Meta-nyckelord är också viktiga. Det är dessa ord och fraser som bäst beskriver din websida och varje sida bör ha sina unika nyckelord placerade i sidinnehållet.

Man kan räkna ut nyckeordsdensiteten genom att jämföra antalet nyckelord i ett innehåll med antalet ord som det totala innehållet har. Förr hade denna siffra en väldigt stor betydelse för SEO men idag behöver man inte överbelasta sitt innehåll med nyckelord, utan det räcker att de används ett par gånger. Fokusera på att få innehållet att låta naturligt.

Design

Att ha en strukturerad och lättnavigerad design på sin websida gör det enklare för besökarna att hitta det de är ute efter. Bra och lättillgänglig information är något som besökarna verkligen uppskattar. Har du en komplicerad eller oorganiserd websida är risken stor att besökarna tröttnar snabbt och aldrig mera återkommer. Planera din webdesign och dess uppbyggnad innan du gör den så att du har en tydlig mall att följa när du bygger upp den.

Innehåll

När du planerar din websidas innehåll ska du tänka på att ha med så mycket användbar och kvalitativ information om ditt företag och dess verksamhet som möjligt. Viktigt är också att få innehållet att låta originellt eftersom detta är något som sökmotorer lägger stor vikt på. Kopierat innehåll upptäcks lätt av sökmotorer och får din websidas inflytande att sjunka.

Att aktivt uppdatera websidans innehåll och se till att variera innehållet har en positiv effekt och kan hjälpa dig att nå en högre rankningsplats. Om du har mycket innehåll betyder det ofta att du har flera sidor på din websida och ju fler sidor du har, desto större fler chanser har du att nå en bra rankning på sökmotorerna. Kom bara ihåg att kvaliteten av innehållet är minst lika viktig som kvantiteten. Håll dig till ämnet och var informativ.

Backlinks

För att placera dig högt på sökmotorers resultatsidor är du mer eller mindre beroende av backlinks. Backlinks är länkar till din websida som kommer från andra websidor. De är så kallade rekommendationer som tipsar människor om att besöka din websida eftersom den har något intressant att erbjuda. Backlinks kan man få via till exempel tidningsartiklar på internet, blogginlägg, recensioner och mycket mer.

Backlinks är uppbyggda av två delar. Din websidas URL samt ankartexten som består av dina noga utvalda nyckelord och söktermer. Genom att få många backlinks bygger du upp din websidas populäritet och ju mer inflytelserika websidorna som länkar till dig är, desto snabbare når du en hög rankningsplacering.

Kom ihåg att sökmotorer idag har avancerade program som i det långa loppet ofta upptäcker falskt länkbyggande. Det lönar sig därför att sköta länkbyggandet till din websida enligt sökmotorernas regler. Det är ju trots allt ditt företags rykte som står på spel.

Page rank

Page rank är ett system som Google använder sig av för att bedöma en websidas inflytande eller betydelse på internet. En websida kan ha en page rank mella noll och tio och avgörs av ett flertal faktorer, bland annat antalet länkar du får och page rank-värdet på de websidor som länkar till dig.Om du kopplas samman med många websidor med en hög page rank kommer detta inom sin tid att resultera i att även din websida får ett högt page rank-värde. Exempel på websidor med högt page rank värde är internationella nyhetssidor så som CNN, MSN och liknande. Lyckas du få en länk från en sådan websida kommer du definitivt att stiga högre upp på sökmotorernas resultatsida. För att få samma effekt av länkar som kommer från websidor med lägre page rank-värde behöver du ett mycket högre antal länkar.

Sammanfattning SEO

För att sammanfatta vad vi har tagit upp i denna text så är det viktigaste du behöver för en lyckad SEO en bra kvalitet på din websidas design, informativt och originellt innehåll, länkar från andra websidor (gärna med högt PR-värde) samt sträva efter att få en bra page rank. Får du ordning på dessa faktorer och fortsätter att utveckla dem i rätt riktning så ska du se att det så småningom börjar ge resultat.

Det dröjer vanligtvis omkring sex månader innan man börjar se riktiga resultat och för att faktiskt nå ditt mål med din SEO tar det kanske hela två år. För att nå ditt mål måste du förstås hålla dig till din plan under hela tiden. Det finns inga enkla genvägar om man vill ha bestående resultat. När du väl nått ditt mål kan du dra nytta av dina ansträngningar i flera år framöver, förutsatt att du fortsätter att hålla dig uppderad och fortsätter att optimera din websida när det behövs.

Förhoppningsvis har denna artikel gett dig en idé av hur du enkelt optimerar din websida för sökmotorer. Det viktigaste av allt är att ge en så relevant bild av din verksamhet som möjligt för att rätt målgrupp ska hitta till just din websida. Fundera ut enkla nyckelord som har att göra med ditt företag, men tänk på att inte välja något allt för konkurrenskraftigt eftersom det är svårt att rankas högt på sådana nyckelord. Speciellt om man har en nyuppstartad websida.

Börja med några enkla steg så som att se till att websidan är korrekt uppbygd. Lättillgänglig för sökmotorer och lätt att använda för besökare. Backlinks och page rank kan vänta tills du blir mer insatt i hur SEO fungerar. Att nå ett åtråvärt resultat kräver både tid och ansträning. Viktigast är att lägga en god grund som ditt företag kan växa på i framtiden. Internet kommer inte att försvinna, utan bara att växa så du behöver inte stressa med din SEO. Se till att göra allt korrekt så kommer du att se hur lönsamt det faktiskt är.

Hur sökmotoroptimering går till

I den här artikeln kommer vi att gå igenom vad sökmotoroptimering egentligen är och hur det går till. Varför är det viktigt för ditt företag att ligga på en topplacering på sökmotorers resultatsidor? Hur gör du för att få en topplacering? Läs vidare så kommer du att förstå varför.

Varför är SEO viktigt?

Låt oss börja med ett enkelt exempel som många säkert känner igen sig i för att förstå innebörden av sökmotoroptimering. Du har säkert någon gång varit ute efter något speciellt men inte varit säker på vart du kan hitta produkten eller tjänsten. Du har då letat upp en websida genom en sökmotor, som Google, Bing eller Yahoo, hittat det du är ute efter och gjort ett köpt. Låt oss föreställa oss att en sökmotoranvändare skriver in ett sökord på Googles söksida, resultaten dyker upp på resultatssidan men din websida finns inte med. Vad är sökmotoranvändarens nästa steg?

Jo,han klickar sig in på en av dina konkurrenters websidor som dykt upp bland sökresultaten. Du har alltså precis förlorat en person som kunde ha blivit en av dina livslånga kunder. Så för att förklara detta enkelt så förlorar du både kunder och pengar om du inte ligger i toppen av sökmotorernas sökresultat.

Topplacering viktigt

Det har visat sig att de flesta sökmotoranvändarna endast klickar in sig på de tre första sökresultaten. De tre första resultaten som dyker upp får hela 90 % av alla klick som görs på sökmotorer. 53 % av dessa 90 % klick går direkt till det första resultatet.

Så om din websida inte har en topp tre-placeringen kommer 99 % av sökmotoranvändarna enligt studien aldrig att hitta din websida.Hur tar man sig då till toppen av dessa resultatslistor på de olika sökmotorerna? Jo, man använder sig av SEO, sökmotoroptimering. SEO är en metod som går ut på att placera din websida på toppen av sökmotorernas sökresultat. Detta är idag ett mycket viktigt verktyg eftersom marknaden är full av konkurrenter. De viktigaste sakerna att tänka på när det kommer till bra SEO är websidans tillgänglighet och innehåll, websidans uppbyggnad, koder och nyckelord samt länkbildning.

Hur får jag en topplacering?

Tillgänglighet av din websida är viktig när människor klickar sig in till din websida från sökmotorn. Att snabbt och smidigt komma åt ditt innehåll ger ett bra första intryck. Att innehållet håller god kvalitet får besökaren att återkomma. Kontinuerlig uppdatering och koll på vad som händer inom branschen är viktigt. Med en blandning av texter, bilder och videos skapar du enkelt ett intressant och vaierande innehållsflöde.

När det kommer till websidans uppbyggnad är det viktigt den är lätt att analysera för sökmotorer. Bädda in dina utvalda nyckelord på flera ställen, till exempel i sidtitlar men även i innehållet. För att höja din websidas rykte och få en högre placering på sökmototers sökresultat kan länkbildning vara till stor hjälp. Genom att bli länkad, eller så att säga rekommenderad, från andra websidor ökar värdet på din websida. Om länkarna kommer från websidor med högt inflytande, till exempel en tidnings websida eller en stor världsnyhetsportal, ger det dig en större skjuts uppåt på listan än om de kommer från en mindre websida som exempelvis en blogg eller ett mindre företags websida.

Fördelar med SEO

Förutom att hamna på toppen och få fler besökare hjälper sökmotoroptimering dig att få just de besökarna du önskar. Eftersom människor hittar din websida med hjälp av specifika sökord är de redan intresserade av det du har att erbjuda och är därmed mer troliga att förvandlas till riktiga kunder.SEO minskar dessutom dina marknadsföringskostnader eftersom det är billigare än traditionell marknadsföring. Samtidigt ökar SEO både kännedomen om ditt varumärke eftersom fler människor hittar till din websida och din försäljning. Fördelarna med sökmotoroptimering är många men dessa är troligtvis de främsta och mest uppskattade av företagare.

SEO och innehåll

Denna artikel kommer att ta upp hur SEO och ”content creating”, innehållsskapande, fungerar. Själva syftet med texten är att du  ska få en förståelse av hur viktigt det är att ha en god kvalitet på både SEO och innehållet på din websida för att placera dig så högt upp som möjligt på sökmototers resultatsidor. Att placera i toppen leder automatiskt till fler besökare, kunder och beställningar.

Olika typer av innehåll

Content creating handlar om att skapa ett varierande flöde av olika typers innehåll på både din egen websida och på andra websidor som får folk att se vad det är du erbjuder. Ett par vanliga exempel på olika typer av innehåll är artiklar och textrelaterat innehåll, bilder och videos.

Artiklar och textrelaterat innehåll

Artiklar och textrelaterat innehåll är det vanligaste innehållet på websidor. Dessa texter beskriver ofta företaget, men kan också vara meddelanden till websidans besökare. Många företag väljer ut specifika nyckelord eller söktermer, vilka de vill att människor ska kunna hitta dem med när de använder sig av sökmotorer. Dessa nyckelord och söktermer bakas sedan in i det innehåll som websidan består av. Man skapar alltså websidans innehåll efter ett par noga utvalda ord. Förutom innehållet på sin egen websida kan man till exempel ha artiklar på andra websidor.

Övrigt innehåll

Förutom artiklar och textrelaterat innehåll så kan man använda sig av till exempel bilder, videos, infographics, undersökningar, tävlingar, banners och mycket mer. Precis som texter ska dessa typer av innehåll beskriva din verksamhet så bra som möjligt för besökarna så att de får en bild av vilken typ av produkter eller tjänster du erbjuder. Även i dessa innehållstyper kan du baka in dina nyckelord och precis som med texter kan man placera dessa på andra websidor än den egna. Videos kan man till exempel lägga ut på Youtube. Huvudsaken är att innehållet ska vara roligt och intressant för besökaren, att det är relaterat till ditt företag och att det, om det presenteras på en annan websida, leder till din egen websida.

Innehållet på din websida

Innehållet på din websida bör vara SEO-orienterat, niche-orienterat och sökordsorienterat. Att websidan är SEO-orienterad betyder bland annat att den är enkel att navigera. Det lönar sig alltså att inte ha allt för många sidor och biprodukterna bör vara samlade på låt oss säga de topp fem besökta sidorna. Med hjälp av niche- och sökordsforskning kan man sortera ut vad som är mest populärt just nu. Om du till exempel är en återförsäljare av skor så är det viktigt att veta vilken typ av skor som är trendigast på marknaden just nu så att du vet vad du som återförsäljare ska fokusera på. Så att hålla koll på populära sökord och vad som händer inom din branch ger dig en stor fördel när du bygger upp innehållet på din websida.

Grunderna för innehållsskapande

När du skapar innehållet för din websida är det viktigt att tänka på SEO och att använda sig av nyckelord. Det är dessutom viktigt att ständigt uppdatera websidans innehåll med nya inlägg och sidor. Att lägga till bilder och videos gör stor skillnad. Detta är första steget. Det andra steget är att bygga upp en social sida där människor kan dela sina åsikter och vara med och påverka. Ett exempel är att skapa en Facebook-sida för ditt företag.

Du ska helst inte blanda in dina egna personliga sidor, utan  den sociala sidan ska vara en företagssida som har din verksamhet i fokus. Från denna sociala sida kan du sedan länka din websida och andra sidor där din verksamhet och de produkter eller tjänster som du erbjuder är tydligare och mer informativa för besökaren. På detta sätt kan du bygga upp ett smidigt system för att få fler besökare och nya kunder.

SEO enkelt förklarat

Denna artikel fungerar som en guide för att du ska förstå hur sökmotoroptimering, SEO, fungerar. Det första du behöver förstå är hur sökmotorer fungerar och hur människor använder dem. Sökmotorer söker och registrerar varenda websida som den besöker. En så kallad ”spindel” besöker din websida och samlar samtidigt ihop all information, inklusive videos, bilder och ljudfiler men framförallt texter. När en sökmotoranvändare sedan knappar in ett eller flera sökord sker en högt avancerad process i sökmotorn för att få fram de mest relevanta resultaten.

Rankplaceringen har betydelse

Miljontals resultat kan dyka upp på en sökning men enligt studier har det visat sig att 75 % av alla människor som använder sig av sökmotorer endast klickar sig in på de fem första resultaten. 90 % klickar sig inte ens vidare till andra sidan av sökresultat. Med dessa siffror i handen kan du säkert förstå varför SEO är så viktigt för din websida. SEO är alltså en specialiserad teknik med ett mål att förbättra din websidas rankning på relevanta sökmotorer så att fler människor ska hitta till just din websida när de gör en sökning.

On site optimization

Det finns två viktiga områden att känna till för att lyckas bra med sökmotoroptimering. Det första är din egen websida. Genom att analysera din websidas koder, dess uppbyggnad och sidornas innehåll och att kontinuerligt förnya och förbättra allt så kan du försäkra dig om att din websida naturligt kommer att stiga på sökmotorernas resultatlista. Denna optimering kallas för ”on site optimization”. Innehållet är det absolut viktigaste när det kommer till on site optimization.

Det som har störst betydelse när det kommer till strukturell Google-rankning är hur relevant din websida är. Sambandet mellan din websidas innehåll och de sökningar som görs av dina konsumenter är nyckeln till allt. För att kunna optimera detta bör du ta en titt på följande saker. Websidans titeltext – försäkra dig om att din websidas titeltext består av ord som du vill att din websida ska hittas på. Beskrivningstaggar –se till att dina utvalda sökord även finns inbakade i beskrivningen på varje sida av din websida. Koder – se till att baka in sökorden i så mycket du kan, exempelvis koder samt filnamn, bilder och videor och så vidare.

Off site optimization

Den andra viktiga typen av optimering kallas för ”off site optimization” och går i princip ut på att bygga upp ett så bra rykte, så kallad ”page rank”, som möjligt med hjälp av relevanta och kvalitativa länkar från andra websidor. Page rank är Googles sätt att bedöma värdet av din websida. Med hjälp av den information som Google samlar in från innehållet av din websida blir du rankad mellan 0 och 10. Det enklaste sättet att påverka sin egen page rank med hjälp av SEO är genom länkbildning. Ju fler länkar som pekar till din websida, desto bättre. Men kom ihåg att ju högre page rank en websida som länkar till din websida har samt hur relevant dess innehåll är till din websidas innehåll, desto bättre.

Undvik ”black hat”-metoder

När man använder sig av SEO bör man alltid undvika sådana tekniker som inte är godkända av sökmotorer eller tekniker som involverar bedrägeri. Sådana tekniker kallas för ”black hat”-metoder, vilket är motsvarigheten till ”white hat”-metoder som följer sökmotorernas riktlinjer och naturlig SEO. Användning av ”black hat”-metoder kan resultera i bestraffningar och förstöra din websidas rykte och rankning.

Fördelar med SEO

Fördelar med SEO är att det gör din websida lättare att hitta på nätet, ger dig en fördel mot dina konkurrenter och höjer antalet besökare på din websida. På köpet förbättras ditt rykte, din pålitlighet och marknadsledande status. Förhoppningsvis har denna artikel hjälpt dig att förstå hur sökmotorer fungerar samt vilka fördelar SEO erbjuder dig som företagare.

SEO för småföretagare

I denna artikel kommer du att få läsa om vad SEO är och hur du som småföretagare kan ha nytta av det. Låt oss börja med att berätta vad förkortningen SEO står för. SEO betyder sökmotoroptimering och är en metod som hjälper dig att få en högre rankningsplats på olika sökmotorers resultatsidor.

De största sökmotorerna som de flesta människorna använder sig av är idag Google, Yahoo och Bing. Själva idén med SEO är att inte störa människor med din marknadsföring, utan att helt enkelt dyka upp när de behöver dig.

Hur gör man sökmotoroptimering?

Anledningen till att företag använder sig av SEO är för att till exempel få fler besökare, kunder eller beställningar. Men hur använder man SEO effektivt för att få det man är ute efter? Jo, man använder sig av en simpel formula som många redan känner till idag. Det är nämligen så att antalet sidor du har multiplicerat med antalet länkar du får till dina sidor resulterar i vilken rankningsplats du får på sökmotorernas resultatsidor.

Sidor består av innehåll och i sökmotorernas ögon så rankar de precis vad de är, sidor. Länkar är en typ av rekommendationer från utomstående websidor och ju högre kvalitet websidorna som länkar till dig har, desto större inflytande har de. Kvalitativa länkar gynnar dina sidor bättre.

Teknisk SEO

SEO kan delas upp i teknisk SEO och praktisk SEO. Den tekniska SEOn har flera faktorer. En viktig faktor är sidstruktur – du bör tänka på att bygga upp din websida så att den är sökmotorvänlig. En annan viktig faktor är sidinnehållet eftersom sökmotorn behöver veta vad din websida handlar om. För att göra det lättare för sökmotorn att förstå vad din websida handlar om bör man vara noggrann med sidtitlar och texter. Det är till exempel viktigt att nyckelorden som du använder dig av nämns ofta. Vad som styr sidstrukturen och sidinnehållet är konkurrensen på marknaden samt nyckelordsresearch vilket gör att även dessa bitar hör till den tekniska delen av SEO.

Ytterligare en viktig faktor är att ha en plan över länkar. Det är rätt vanligt att småföretag misslyckas med denna del när det kommer till SEO. Vad man ska sträva efter är att få många länkar och rätt typ av länkar. En annan faktor som hör till tekniska SEO är serverhastighet. När människor klickar sig in på din websida från ett sökresultat är det viktigt att de snabbt och enkelt kommer in på din websida. Teknisk SEO innehåller hundratals faktorer men dessa är de viktigaste som du som småföretagare bör ha i åtanke. Många faktorer som ingår i sökmotorers algoritmer är hemliga.

Praktisk SEO

Den viktigaste delen av praktisk SEO är innehåll. Vad som gör innehållet intressant är dess volym, kvalitet samt den ansträngning som krävs för att ständigt skapa nytt innehåll. För att skapa ett bra innehåll finns inga genvägar. För en bra praktiskt SEO krävs massor av innehåll och många länkar.

Hur mycket som behövs varierar en del beroende på vilken bransch du jobbar inom men räkna med att det krävs mycket jobb för att ligga på topp. Besökare förväntar sig en snygg websida med intressant innehåll. Vad som är viktigt att tänka på är att använda nyckelorden på så många ställen som möjligt på websidan. Sedan gäller det att få länkar till websidan. Du kan till exempel skapa stödsidor för att bilda interna länkar.

Vanliga frågor om Sökmotoroptimering

Många undrar över hur mycket innehåll och länkar de behöver.  Svaret beror helt och hållet på hur omfattningen samt konkurrensen ser ut. En annan vanlig fråga är hur länge kommer det att ta. Detta svar beror också på omfattning och konkurrens men inom 6-9 månader borde du börja se resultat och efter omkring två år kan du räkna med att du nått ditt mål om du faktiskt hållt dig till din plan.

Hur gynnar SEO dig?

I den här artikeln går vi igenom vad SEO är för någonting och hur det gynnar dig. SEO är förkortning för sökmotoroptimering och används för att människor lättare ska hitta till våra websidor via sökmotorer så att vi får flera besökare som i framtiden kan förvandlas till potentiella kunder. Med hjälp av SEO kan vi även förbättra vårt rykte och pålitlighet och bygga upp en bild av oss själva som experter inom vår bransch.

Viktiga delar av SEO

Den första viktiga delen av SEO är tillgänglighet. Uppbyggnaden av din websida kan göra en väldigt stor skillnad. Det ska gå snabbt och smidigt att besöka din sida genom en sökmotor. Dessutom är det viktigt att websidan innehåller det den utlovar så att besökarna hittar det de söker.

Den andra viktiga delen av SEO är att innehållet på websidan håller en hög kvalitet. Innehållet ska också överensstämma med det du har att erbjuda samt den bild du vill att människor ska få av ditt företag. Den tredje viktiga delen är att websidan består av tillräckligt mycket och innehåll för att även andra ska kunna dela den och på så sätt rekommendera ditt företag och länka till din websida.

Första intrycket räknas

Låt oss ta ett exempel för att förklara det hela. Vi har två entreprenörer som är på väg till ett nätverksevenemang. Lisa är ägare av ett litet bageri och Tina äger ett litet konditori. Båda bakar alltså och båda är väldigt passionerade och trivs med sitt yrke.

Tina är lite sen till evenemanget men hon vet att så fort hon får chansen att prata med människor så kommer de att älskar henne och alla kommer att vilja köpa hennes bakelser eftersom att hon är så passionerad i det hon gör. Men tror ni att folk kommer att minnas henne tack vare detta? Bagerskan Lisa är också passionerad och tror på sig själv, men hon har varit på nätverksevenemang förut och förstår att hon endast har ett par sekunder på sig att ge ett bra första intryck till andra företagare.

Så Lisa är förberedd inför eventet. Hon har skaffat sig en namnbricka som tydligt visar upp både hennes namn samt hennes företags logo. Dessutom har hon skrivit ut nya pajformade visitkort. Formen på korten har hon valt för att folk enkelt ska minnas vad det är hon jobbar med. De båda kvinnor träffas under evenemanget, men vem tror ni kommer att minnas den andre bäst?

Tillbaka till det viktiga med SEO sökoptimering

Efter att ha läst det föregående exemplet kan vi konstatera att innehållet och hur det presenteras är väldigt viktigt om man vill att människor ska minnas en. Men frågan är hur applicerar vi denna kunskap i SEO? Nu kommer vi tillbaka till de tre tidigare nämnda delarna som är så viktiga inom SEO, nämligen tillgänglighet, kvalitet och innehåll. Det är jätteviktigt att ha en tillgänglig websida som sökmotorer enkelt kommer åt. Nästa del är kvalitet. Vem är du egentligen på internet?

Ger din websida den bild av ditt företag som du vill att dina besökare och potentiella kunder ska få? Det är otroligt viktigt att din websida har ett bra innehåll som enkelt beskriver ditt företag och vad du har att erbjuda. Den sista delen är att innehållet ska vara enkelt att dela. Istället för ett visitkort kan man på internet använda sig av sociala delningsknappar antingen på själva websidan eller på delar av innehållet så som inlägg och bilder. På så sätt har andra människor möjlighet att rekommendera dig på ett enkelt sätt.

De viktigaste sakerna du bör tänka på när det kommer till SEO är:

1. Tillgänglighet.

2. Vem är du?

3. Gör det enkelt för andra att dela ditt innehåll.

Sökmotoroptimering är viktigt

Sökmotoroptimering hjälper dig att få din websida högre rankad. Med SEO kan du förhoppningsvis få upp din websida bland toppresultaten på sökmotorns första sida. Detta har stor betydelse för ditt företag eftersom så många människor använder sökmotorer idag och de söker oftast på något specifikt vilket betyder att när de hittar din websida är de redan intresserade vad du har att erbjuda.

Att ligga i toppen av sökresultaten är viktigt efterom de flesta människor endast klickar sig in på de tre första sökresultaten. Så för att lyckas få dessa idealbesökare måste man helt enkelt ha en topprankning och detta är anledningen till att SEO är så viktigt.

Söktermer och nyckelord

Låt oss nu förklara detta med ett exempel. Låt oss säga att vi driver en tandläkarklinik i Stockholm. Det första vi måste fundera ut är vilka söktermer eller nyckelord som har betydelse för vårt företag. På vilka av alla sökningar som folk gör vill vi att vår websida ska dyka upp? Med lite tid kan vi komma på ett flertal passande termer men låt oss ta ett enkelt exempel som ”Tandläkare Stockholm”.

Nu kommer vi det roliga. Google har nämligen ett gratisverktyg som låter dig skriva in specifika nyckelord för att se hur många människor som söker på just det ordet under en månads tid. Verktyget hittar vi på denna länk: https://adwords.google.com/keywordtool. Med hjälp av detta verktyg kan vi inte bara se hur många som söker på det specifika nyckelordet, utan även hur många som är lokala sökningar och det är just dem vi är ute efter.

Besökare

Vad vi måste ha i åtanke är att 70 % av alla människor som använder sig av sökmotorer klickar endast på de tre toppresultaten i en sökning. Innan vi nått en topp tre-placering kan vi alltså inte förvänta oss att fler än 30 % klickar sig in på vår websida. Med hjälp av denna vetskap samt Googles nyckelordsverktyg kan vi enkelt uppskatta hur många besökare vi får via Google per månad.

Låt oss säga att Googles verktyg visar att det görs 2400 sökningar på ”tandläkare Stockholm” varje månad och att 1900 av dessa är lokala besökare, detta ger oss en uppskattning på 444 besökare i månaden. Men den stora frågan är hur många av dessa besökare vi kan förvänta oss att bli kunder eller, i detta scenario, patienter? Svaret på den frågan beror på många faktorer, som till exempel websidans design, synlig kontaktinformation och personalens bemötande vid första kontakt.

Kunder

Låt oss säga att endast fyra av de 444 besökarna faktiskt blir patienter. Det är mindre än 1 % av det totala men om vi säger att en patient spenderar i genomsnitt 1500 kr på en månad så kommer vi upp i 6000 kr på en månad och 72 000 kr på ett år. Det är först när vi börjar kalkylera dessa siffror som vi inser vilken stor betydelse SEO faktiskt har för vårt företag. Kom ihåg att detta var bara ett exempel av flera möjliga söktermer.

Många föredrar SEO

Många företag föredrar SEO framför traditionell marknadsföring som tidningsannonser och radio- och tv-reklam. Detta eftersom SEO både är billigare och fokuserar på de människor som redan har ett intresse av det vi som företagare har att erbjuda. Med SEO riktar man helt enkelt marknadsföringen enkelt till de människor som man vill ha som besökare på sin hemsida.

Det är inte det lättaste att hamna på toppen av Googles sökresultat men genom att läsa på om SEO och bilda en förståelse över hur det fungerar kan man med några enkla steg placera sig högre och högre upp på listan.Förhoppningsvis har denna artikel hjälpt dig att förstå vilken stor betydelse SEO har när man bygger upp ett företag eller en varför inte en websida som har nytta av ett högt besökarantal.