Är outsourcing av SEO offshore ett bra affärsbeslut?

Outsourcing av SEO offshore blir alltmer populärt som ett praktiskt alternativ för företag som drar ner på lönen. SEO-företag i Indien och Filippinerna, bland utvecklingsländerna, är favoritvalet varifrån SEO outsourcas. Detta är ingen överraskning med tanke på att båda länderna har ett rikligt utbud av kvalificerad arbetskraft inom informationsteknik.

Naturligtvis har de projekt som erbjuds västerländska SEO-företag minskat betydligt, vilket har lamslagit deras verksamhet. Västra SEO-företag går i konkurs medan motsatsen sker i öst. Tyvärr har vissa västerländska SEO-företag reagerat genom att förtala kvaliteten på SEO-tjänster som tillhandahålls av offshore-företag. I viss mån är deras känslor förståeliga, men om du uppmärksammar deras logik noga kommer du att inse hur egennyttig den är.

Offshore SEO-tjänster är lika med dålig kvalitet

Detta är det första angreppet du vanligtvis kommer att höra från västerländska SEO-företag. På något sätt är detta sant, på samma sätt som det också är sant i västvärlden. Vad jag försöker säga är att inte alla offshore SEO-företag levererar usla tjänster och att inte alla SEO-företag i väst är seriösa.

Tvärtom är offshore SEO-företag faktiskt bättre än sina västerländska motsvarigheter. I västvärlden utförs SEO oftast som ett deltidsjobb på hemmaplan. I Indien och Filippinerna arbetar SEO:er på heltid på ett kontor där SEO är deras kärnverksamhet. De är inte bara hemmafruar med minimal SEO-utbildning, utan de är högt kvalificerade yrkesmän med djupgående kunskaper om SEO som har förvärvats genom intensiva utbildningar.

I Filippinerna måste SEO-proffs hålla sig på topp. De går igenom en hel del utbildningar, seminarier och workshops för att ha ett försprång gentemot sina kollegor, vilket förklarar varför de flesta av dem har andra färdigheter som webbdesign, grafisk design, programmering osv. Detta är ett måste om de vill behålla sitt jobb. Varför? För att konkurrensen är hård. Det finns många skickliga SEO:er men det finns få positioner att fylla. I huvudsak arbetar du med de bästa när du arbetar med SEO-företag i Indien och Filippinerna.

Språkliga hinder

En av de största utmaningarna som SEO-företag i Filippinerna och Indien står inför är språket. Eftersom de flesta av deras kunder kommer från USA, Storbritannien, Kanada och Australien måste de använda engelska i sina SEO-kampanjer. Eftersom engelska inte är deras förstaspråk kan man förvänta sig problem med deras grammatik. Lyckligtvis är detta inte fallet för alla offshoreföretag. Ett betydande antal SEO-organisationer i Indien och Filippinerna anställer professionella skribenter för sina innehållsbehov. Vissa västerländska företag tar till exempel till hjälp för att tillhandahålla sitt eget innehåll till SEO-företag för att säkerställa att grammatiken är korrekt.

Och att anta att dessa företag i Filippinerna och Indien inte känner till dina mål och inte förstår dina prioriteringar, bara för att engelska inte är deras förstaspråk, är ett alltför stort antagande. Man behöver inte vara engelsktalande för att förstå att företag arbetar av samma skäl – för att göra vinst. En korrekt omställning av dina SEO-strategier för att uppnå dina kunders mål och målsättningar beror inte på din förståelse av det engelska språket.

Exploatering

Det viktigaste försäljningsargumentet för SEO-outsourcingföretag utomlands är kostnadsbesparingar. Detta är möjligt eftersom offshoreföretag i allmänhet arbetar till en mycket lägre kostnad. Anställda får en mager lön, nästan en tredjedel av vad en amerikansk SEO får. Eller är det verkligen en liten lön?

Att jämföra två yrkesverksamma från två länder utifrån deras lön utan att ta hänsyn till deras lands levnadsstandard är inte rättvist. På samma sätt är det idiotiskt att säga att SEO:er i Indien utnyttjas eftersom de bara får en fjärdedel av den lön som betalas till en amerikansk SEO. Levnadskostnaden i Indien är mycket billigare än i USA, vilket innebär att även om deras lön är lägre kompenserar deras köpkraft för skillnaden.

Slutsats

Det är uppenbart att det finns många missuppfattningar om offshore SEO-företag. Problem har identifierats som är ömsesidigt uteslutande för västerländska SEO-företag. Resultaten från din SEO-kampanj är inte korrelerade med om du outsourcat din SEO offshore eller inte. Det handlar snarare om hur du valde ditt SEO-företag. Därför drar vi slutsatsen att det inte är något dåligt beslut att lägga ut din SEO utomlands, det kan faktiskt ge många fördelar för ditt företag.