Table of Contents
SEO kan gynna många företag som vill öka sin närvaro på nätet och få mer målinriktad trafik till sina webbplatser. Tyvärr är SEO-branschen inte känd för sin öppenhet och detta kan vara förvirrande för företag som undrar exakt vad de kommer att få i gengäld för sin investering. SEO-branschen har också lockat till sig många cowboys som använder sig av ”black-hat”-tekniker som strider mot Googles och de andra sökmotorernas policy. Du bör se till att din SEO utförs med etiska ”White Hat”-tekniker.
Företag som omedvetet anlitar en SEO som använder dessa tekniker kan se kortsiktiga resultat tills Google upptäcker de fotspår som dessa tekniker lämnar efter sig. Då kommer de att se en negativ effekt på sina sökmotorplaceringar. Den svarthättade SEO:n erbjuder snabba lösningar och är vanligtvis borta för länge sedan vid denna tidpunkt!
Vad är det med alla hattar?
Termen ”Black Hat” kommer från gamla westernfilmer, skurkarna bar alltid svarta hattar! De goda killarna bar vita hattar, du kommer att höra etisk SEO kallas ”White Hat” SEO. Kom ihåg att de onda killarna alltid fick sin rättmätiga förtjänst!
Vad bör din SEO göra för ditt företag?
Det är viktigt att veta exakt vad din SEO kommer att göra för dig och hur de kommer att ge dig mätbara resultat. Var försiktig med SEO som erbjuder en garanterad placering, det är omöjligt att garantera en placering hos Google eller någon annan sökmotor!
En SEO som kan garantera resultat utan att ens veta vilka sökord du vill rikta in dig på använder detta som ett marknadsföringsknep, hur skulle de kunna garantera resultat om du vill konkurrera med sökord som ”Apple”, ”Google” eller ”Facebook”?!
Utan att utföra sökordsforskning är det omöjligt att säga hur troligt det är att en SEO-kampanj kommer att lyckas och hur lång tid det sannolikt kommer att ta. SEO är en pågående process av forskning, testning och analys. Det krävs noggrann planering för att identifiera de bästa nyckelorden och sedan lägga upp en solid strategi för att rankas för dessa nyckelord.
SEO på och utanför webbplatsen
SEO tar hänsyn till faktorer som finns både på och utanför webbplatsen. SEO på plats innebär en analys av din webbplats. Det innebär att man tittar på många faktorer, bland annat webbplatsens struktur, användningen av nyckelord, webbplatsens innehåll, sidans laddningstider och den HTML och CSS som webbplatsen är uppbyggd med. Bra SEO på plats gynnar slutanvändaren och hjälper också till att undvika tekniska ”gotchas” som sökmotorerna inte gillar, t.ex. duplicerat innehåll.
En bra SEO börjar med att analysera din webbplats och ger rekommendationer för att förbättra och optimera webbplatsen för både användare och sökmotorer. SEO utanför webbplatsen innebär att skapa relevanta backlinks från andra webbplatser till din webbplats.
Varje backlink räknas av sökmotorerna som en röst för din webbplats. Webbplatser får ett auktoritetsvärde som kallas Page Rank. Varje gång en webbplats länkar till dig delar den en liten del av sin sidrankning med dig, länkar från webbplatser med hög auktoritet delar mer av denna sidrankning än webbplatser med lägre auktoritet. Inkommande länkar till en webbplats kallas backlinks.
Att följa eller inte följa
Vissa länkar har ingen auktoritet alls, många länkar har ett nofollow-attribut som talar om för sökmotorerna att länken inte ska räknas som en röst. Webbansvariga och bloggare kan lägga till detta attribut själva om de inte vill att länken ska räknas som en röst för den externa webbplatsen, eller så läggs det automatiskt till av den plattform som de använder för att publicera sitt innehåll. Detta är ofta fallet när en webbplats erbjuder sina användare att lägga till kommentarer eller innehåll och webbansvarig har liten kontroll över vilka länkar som skapas av webbplatsens bidragsgivare.
Länkar utan nofollow-attributet kallas ”dofollow” och överför sidrankning från din sida till den länkade sidan. I HTML finns det inget egentligt dofollow-attribut, utan dofollow är standard om det inte finns något nofollow-attribut. Du bör aldrig nofollowa interna länkar, eftersom detta leder till att all sidrankning som skulle ha överförts till länken bara försvinner!
Var fick du tag på dessa länkar?
Du bör fråga din SEO hur de skapar backlänkar, en bra SEO kommer att försöka bygga upp en varierad portfölj av backlänkar åt dig. Denna portfölj bör innehålla högvärdiga länkar som finns i textdelar som blogginlägg. Dessa har vanligtvis den högsta sidrankingen men kräver också mest arbete eftersom SEO:n måste bygga upp kontakter med bloggägare och ofta tillhandahålla innehållet själv.
- En bra SEO kommer att leta efter kvalitet framför kvantitet, och alla som lovar ett stort antal länkar bör förmodligen undvikas.
- Sökmotorerna gillar att se ”Natural Links of Love”, några få länkar av hög kvalitet räcker mycket längre än många länkar av låg kvalitet.
- Andra länkningsstrategier är att använda sig av kvalitetsföretagskataloger, kommentera på bloggar och forum samt använda sociala medier och sociala bokmärkningswebbplatser.
Länkutbyten undviks bäst eftersom dessa tvåvägslänkar inte ser ut som naturliga länkar. Sökmotorer kan se Internet som en serie anslutna noder och upptäcker lätt onaturliga mönster som detta.
Din verksamhet, dina behov
Din SEO bör prata med dig om ditt företags behov och mål och även försöka förstå så mycket som möjligt om din målgrupp. Om de inte gör detta är det osannolikt att de väljer nyckelord som lockar och omvandlar rätt målgrupp för ditt företag. De bör göra omfattande sökordsundersökningar och kunna identifiera de sökord som kommer att ge mer av rätt trafik. Trafik är värdelös om den inte konverterar!
Skapas mervärde?
Din SEO bör också kunna undersöka dina konkurrenter och berätta vilka nyckelord de riktar in sig på och även hur mycket tid det sannolikt kommer att ta att konkurrera om samma nyckelord. De bör också kunna komma med alternativa strategier om dessa nyckelord är alldeles för konkurrenskraftiga för din budget eller för att få in trafik medan du arbetar för att konkurrera om de viktigaste nyckelorden.
SEO tar tid, det sker inte över en natt. Din SEO bör kunna ge dig en månadsrapport som visar hur du utvecklas i sökmotorresultaten för dina nyckelord. De bör också kunna driva PPC-kampanjer för din räkning och även skapa innehåll och texter för din webbplats. Många SEO:er kan också marknadsföra dig via sociala medier och ge dig råd om andra tekniker för marknadsföring på Internet, t.ex. att bygga upp sändlistor för e-postkampanjer.