Outsourcad SEO och intern SEO

Marknadsföring på Internet växer för varje dag. I en sådan situation räcker det inte med att ett företag bara har en webbplats. Det är viktigt att denna webbplats är synlig för användarna och visas i sökresultaten när användarna söker efter relaterade nyckelord. Med så många företag och webbplatser som säljer samma produkter eller tjänster som ditt företag, hur kan du se till att du blir uppmärksammad och får fler affärer?

Det är här som sökmotoroptimering (SEO) kommer in i bilden. Många företag införlivar SEO i sina marknadsföringsstrategier. Detta väcker ytterligare en fråga. Är In-House SEO bättre eller bör du lägga ut SEO för din webbplats på en byrå? Vilka är för- och nackdelarna med att få SEO på din webbplats utförd internt jämfört med att lägga ut dina SEO-behov på en byrå? Både intern SEO och outsourcing av SEO har sina för- och nackdelar. Varje företag måste undersöka båda modellerna och sedan bestämma sig utifrån sina behov.

Fördelar med intern SEO

  • En intern SEO-expert känner till ditt företag väl och förstår därför också företagets nyanser och dess utmaningar.
  • Att göra din SEO In-House ger dig fullständig kontroll över strategierna och deras genomförande. SEO-experten kan kontaktas omedelbart vid eventuella ändringar eftersom han sitter på samma kontor som företagets övriga medlemmar.
  • SEO-experten In-House arbetar endast på din webbplats och inte på andra webbplatser. Detta innebär att experten kan ägna full uppmärksamhet åt din webbplats och kan arbeta för att förbättra din webbplats rankning.
  •  Ibland är In-House SEO billigare än Outsourcade SEO-byråer.

Nackdelar med intern SEO

  • SEO är ett område som förändras snabbt. Sökmotorernas algoritmer ändras hela tiden. Man måste alltid vara uppdaterad med förändringarna. Kompetensen inom SEO förändras också hela tiden. Om du bestämmer dig för att göra SEO för din webbplats in-house måste du lägga tid och ibland pengar på att lära dig de nya aspekterna av SEO och hålla dig uppdaterad med förändringarna.
  • Det kan vara tidskrävande om du måste hålla dig ajour med trenderna i branschen. Och det är viktigt att följa trenderna i branschen om du väljer att göra din SEO In-House. Du måste också vara uppmärksam på den övergripande marknadsföringen av din webbplats och kanske inte har tid att uppdatera dig med det senaste inom SEO. Detta kan leda till föråldrade SEO-metoder som ytterligare kan påverka din webbplats ranking.
  • SEO kräver ett antal verktyg. Om du väljer att göra din SEO In-House måste du köpa dessa verktyg. Detta kan bli mycket dyrt. Det räcker inte att bara ha dessa verktyg. Du måste också lära dig att använda dem, vilket ytterligare kan ta mycket av din tid i anspråk.

Utlokaliserade SEO-proffs

Den största fördelen med att lägga ut dina SEO-behov på en byrå är att du får expertisen från ett helt team av SEO-experter som kommer att arbeta med din webbplats. Eftersom det är ett team som endast arbetar med SEO-projekt kommer de att vara uppdaterade om de senaste trenderna inom näringslivet och du behöver därför inte lägga tid eller pengar på att sätta dig in i dessa trender. Teamet kommer att skapa SEO-strategier för ditt företag med dessa trender i åtanke.

  • SEO-byråer arbetar med ett stort antal kunder. Fördelen med detta är att de har erfarenhet av att arbeta med olika typer av företag och förstår deras behov bättre. Detta breda perspektiv kan vara en stor fördel när det gäller att få synlighet på webben.
  • Om du outsourcar SEO till en byrå behöver du inte spendera tid, ansträngning och pengar på att anställa ett internt SEO-team, utbildning och verktyg.
  • Den outsourcade SEO-byrån påverkas inte av trycket från andra aspekter av marknadsföringen av ditt företag och kan koncentrera sig enbart på SEO för din webbplats.
  • Outsourcing av SEO innebär snabbare utförande av uppgifter eftersom du får ett team av personer som arbetar med din webbplats i stället för en eller två interna experter.

Nackdelar med outsourcad SEO

  • Outsourcing SEO kan kräva att du ibland måste investera lite mer pengar än vad du skulle göra om du skulle göra SEO av din webbplats internt själv.
  • Om du outsourcar SEO för din webbplats till en byrå behöver de en tid för att lära känna din verksamhet och ditt sätt att arbeta. Detta skulle ta en tid tills byrån vänjer sig vid att arbeta med ditt företag.
  • Eftersom byrån kommer att hantera mer än bara din webbplats kan du inte vara säker på den tid och det fokus som byrån kommer att ge din webbplats. Det kan hända att du ständigt måste hålla koll på det utförda arbetet och på framstegen för din webbplats.
  • En del SEO-byråer kan använda billiga verktygsbaserade SEO-tekniker eller svart hat SEO-tekniker för att få de resultat som de lovar sina kunder. Du kan behöva vara involverad i byråns arbete för att se till att sådana tekniker inte används för din webbplats.