Lokal SEO status och framtida prognoser

Vad är SEO? Detta är en vanlig fråga som de flesta människor, särskilt de som antingen är nya eller inte är bekanta med marknadsföring på nätet, kanske ställer. SEO står för sökmotoroptimering. På lekmannaspråk är det processen att fånga trafik från sökmotorer som Google-listor. Genom den här läsningen kommer jag att ge dig fakta om SEO-branschen, nuvarande marknadsstatus för SEO samt framtidsprognoser inom detta område.

De stora SEO-aktörerna

Precis som alla andra branscher i världen har SEO-branschen online sina aktörer. Detta inkluderar leverantörer av lokala SEO-verktyg som små digitala byråer, SEO-frilansare och webbdesigners bland andra.

Avkastning för SEO-aktörer

Den främsta anledningen till varför människor ger sig in i näringslivet är för att göra vinst och utöka sin ekonomiska status. Inom SEO-branschen är avkastningen lovande. Detta beror på att en nyligen genomförd undersökning om SEO-avkastning under en tolvmånadersperiod visar att åtminstone alla aktörer hade något att ta hem. Avkastningen varierar dock beroende på en aktörs hårda arbete och färdigheter på området. Enligt denna undersökning sade till exempel 34 procent av de intervjuade SEO:arna att de fick en summa på mindre än 30 000 dollar medan en annan grupp respondenter, 17 procent, sade att de fick en avkastning som var över 500 000 dollar.

Av statistiken ovan framgår det tydligt att organisationens storlek spelar en roll när det gäller att fastställa hur mycket returer som tas emot. Det är inte logiskt att förvänta sig att en stor organisation skulle få låga returer och vice versa. Dessutom kan förekomsten av deltidsanställda SEO:s och nykomlingar på marknaden ha bidragit till den låga omsättningen på grund av den låga driftskapaciteten. Det är dock svårt att förutsäga vilken kurs SEO-marknaden sannolikt kommer att ta på grund av att det inte skett någon tydlig förändring av SEO-intäkterna sedan år 2011. Efterfrågan på lokala SEO-tjänster tycks dock öka dag för dag, vilket lockar fler aktörer och därmed skärper konkurrensen mellan SEO-tjänsteleverantörerna.

De nya problemen med de nuvarande SEO-avkastningarna

Med ovanstående fördelning av avkastningen uppstår flera frågor. Bland annat följande:

– Av statistiken framgår att en stor andel av SEO:erna får en låg inkomst något som tyder på låg prissättning av SEO-tjänsterna.
– Det är också möjligt att små och medelstora företag inte förstår värdet av de SEO-tjänster som tillhandahålls dem.
– De som har låga SEO-inkomster, de som fick mindre än 30 000 dollar i årlig avkastning, ifrågasätts också om de kan tillhandahålla kvalitetstjänster när de tjänar så lite.
– Det är också okänt om de flesta SEO-företag fortfarande kommer att vara verksamma om deras inkomster förblir oförändrade.

Nuvarande SEO:s inkomst per kund

Precis som den årliga SEO-avkastningen varierar även SEO-inkomsten per kund. Detta beror på att det finns de kunder som skulle betala mindre än 100 dollar i månaden medan andra betalar mer än 5 000 dollar i månaden. Denna variation i inkomst per kund kan tillskrivas typen av tjänster som tillhandahålls samt djupet av tjänsterna. Storleken på det företag som en kund söker SEO-tjänster för spelar också en roll när det gäller att bestämma det belopp som ska tas ut. Små företag debiteras till exempel mindre, helt enkelt för att deras behov är mycket mindre än stora franchiseföretag med flera platser.

  • Forskning visar också att vissa leverantörer av SEO-tjänster arbetar med stora volymer. Sådana SEO-tjänster tillhandahåller enkla SEO-tjänster till mycket låga månadsavgifter. Detta leder till att dessa SEO-tjänsteleverantörer har en hög kundomsättning med ett stort dedikerat nätverk av säljteam.
  • På samma sätt tillhandahåller vissa SEO-tjänsteleverantörer mer omfattande tjänster på ett mycket mer professionellt sätt som anpassas efter kunden, vilket leder till ett lågt antal kunder.
  • På grund av ovanstående statistik blir det därför viktigt för alla leverantörer av SEO-tjänster på den nuvarande marknaden att arbeta på ett sätt som passar deras organisation.

De moderna SEO-företagens hanteringskapacitet

För närvarande hanterar SEO-företag fler klienter jämfört med tidigare år. Statistiken visar att cirka 40 % av SEO:erna på marknaden hanterar minst 11 klienter medan 23 % av SEO:erna hanterar minst 21 klienter. Ett sådant stort antal kunder som ska hanteras leder till fler revisioner som ska göras, många uppgifter, undersökningar, rapporter och även fler samtal från kunderna som ska besvaras. Det stora antalet kunder kräver också en hög effektivitet så att kunderna kan vara säkra på att få kvalitetstjänster.

Marknadsstruktur för de flesta SEO-företag

SEO-företag har använt sig av flera olika marknadsföringstekniker för att marknadsföra sina företag. De flesta SEO:er har angett att marknadsföringskanaler offline, t.ex. mun till mun, är den mest effektiva marknadsföringstekniken. Detta kan tillskrivas förtroendet, företagets rykte och de relationer som byggs upp under offline-kampanjerna.

Vid sidan av offline-marknadsföring tillämpar SEO:er även marknadsföring online, t.ex. genom användning av LinkedIn och sociala medier. De flesta SEO:er har dock angett LinkedIn som det bästa alternativet jämfört med de sociala nätverken eftersom det är bättre lämpat för att generera leads och skapa nätverk.

Tjänster som erbjuds av SEOs

Majoriteten av SEO-aktörerna erbjuder onsite-optimering med 91 % av SEO:erna som praktiserar detta. Google+ optimering har också ett stort antal SEO:er som praktiserar det eftersom 86 % hävdade att de erbjuder denna tjänst till sina kunder. När det gäller affiliatemarknadsföring är det endast en liten andel (11 %) av SEO-aktörerna som erbjuder sina kunder denna tjänst.

Andra tjänster som SEO:s erbjuder:

– Skapande/optimering av innehåll
– Länkarbete.
– Uppbyggnad av referenser
– Marknadsföring i sociala medier
– Utveckling av webbplatser
– PPC
– Utveckling av mobila webbplatser
– Videomarknadsföring och mobil marknadsföring.

Den mest efterfrågade tjänsten bland SEO-kunder är marknadsföring på plats, medan den minst efterfrågade tjänsten är affiliate-marknadsföring. De övriga tjänsterna efterfrågas på något sätt i genomsnitt. De flesta små och medelstora företag förstår dock inte vilka möjligheter som video- och mobilmarknadsföring kan ge dem och tenderar därför att inte använda dessa tjänster. SEO-företag måste därför utbilda sina kunder om dessa marknadsföringskanaler så att de kan välja dem.

På frågan om vilka SEO-tjänster online som SEO:s anser vara effektiva svarade 82 % av dem att allmän sökning är den mest effektiva för att generera leads. Lokal sökning verkar vara näst bäst efter att 62 % av de svarande i en SEO-undersökning röstade för den. PPC ligger på tredje plats med 53 % medan sociala medier ligger på fjärde plats med 26 %. Dagliga erbjudanden tycks vara något som de flesta SEO:er inte gillar eftersom endast 1 % röstade för det.

Tråkiga SEO-uppdrag

55 % av de nuvarande SEO:arna på marknaden anser att länkbyggande är det mest tråkiga och tidskrävande arbetet. Andra, dock 15 %, anser bara att innehållsskrivande är den mest tråkiga och tidskrävande uppgiften bland alla de uppgifter de utför. Det framgår därför att de 55 procent som tycker att länkbyggandet är tråkigt också tycker att det är en tråkig uppgift.

Framtida prognoser
Detta är en översikt över vad vi förväntar oss inom den närmaste framtiden när det gäller SEO-verksamhet.

Expansion av SEO-företag

Jämfört med tidigare år har SEO-verksamheten vuxit och expanderat stadigt. De flesta SEO-företag (ca 93 %) är inte bara optimistiska om att expandera sin verksamhet, utan förväntar sig också att deras verksamhet kommer att växa. I vad som verkar vara ett målmedvetet drag för att utveckla sina företag är de flesta SEO-företag (82 %) villiga att rekrytera fler anställda för att kunna uppnå den önskade tillväxten.

De sociala medierna förväntas också växa och bli effektivare än de lokala katalogerna. Detta beror på att de flesta SEO:s anser att sociala medier kan fungera bättre på grund av rekommendationer från vänner. Mobilanvändningen förväntas också öka ytterligare och bli relevant för lokala företag.

Ökat förtroende för SEO-verksamheten

Till skillnad från andra branscher uppvisar SEO-branschen en positiv ökning av förtroendet bland aktörerna. Trots att detta är en dynamisk och innovativ bransch är de flesta SEO-företag fortfarande villiga att rekrytera mer personal för att hjälpa till att driva verksamheten framåt. 84 % av de SEO-företag som deltog i SEO-undersökningen är också optimistiska om att SEO-branschen kommer att bli mer lönsam från och med 2013.

Om SEO-aktörerna ökar förståelsen för SEO/sociala frågor hos de företagare som de betjänar i framtiden, kommer de inte bara att öka företagarnas investeringsgrad, utan också få dem att överföra sina marknadsföringsbudgetar från andra kanaler till digitala kanaler.