En guide för att anlita en SEO-leverantör

Om ditt företag har en webbplats så är SEO avgörande för företagets fortsatta framgång. Du kanske har den dyraste webbplatsen i din bransch, men utan webbtrafik (besökare) till webbplatsen är den i princip värdelös. Det är inte bara trafik som du behöver, utan riktad trafik. En SEO-tjänst av god kvalitet kan ge relevant, konsekvent webbtrafik till din webbplats. Den här guiden kommer att göra det möjligt för dig som inte är expert att skilja mellan bra och dåliga SEO-leverantörer. Det finns många av båda typerna, den här guiden ska hjälpa dig att hitta de bra.

SEO måste genomföras på ett sätt som är effektivt för att uppnå dina SEO-mål och ge dig den viktiga meningsfulla närvaron på World Wide Web. SEO av hög kvalitet är en viktig investering när det gäller att utveckla framgångsrika expansions- och tillväxtstrategier. Ett ineffektivt genomförande av SEO gör att dina SEO-insatser blir helt ineffektiva och slösar bort dina pengar.

Saker som du behöver veta och förstå innan du anlitar en SEO-leverantör:

1) Att anlita en SEO-leverantör bör ses som en investering i ditt företag. Du bör inte se det som en företagskostnad, utan snarare som en affärsstrategi och ett effektivt sätt att öka din företagsnärvaro inom din affärssektor. Försök att inte börja din sökning med avsikten att ”köpa lite SEO”. Att anlita en SEO-leverantör bör snarare ses som att anlita en anställd som förstår och bryr sig om ditt företag och dess mål på nätet.

2) Den första sidan på Google (eller någon annan sökmotor) är allt. Få människor går någonsin till andra sidan i sökresultaten längre. Google är så bra på att vara en sökmotor att människor litar blint på Googles förmåga att leverera de mest relevanta resultaten på första sidan. Tänk på hur ofta du klickar dig vidare till andra sidan. Det betyder att om ditt företag inte finns på första sidan är det nästan lika bra som att det inte finns någonstans. De översta positionerna på första sidan får flest klick, som minskar när du avancerar nedåt på sidan.

3) De ”stora” nyckelorden är inte allt. Det är bättre att ligga på första sidan för några mindre nyckelord än att försöka ranka för större nyckelord och inte ligga på första sidan alls. Ett bokföringsföretag i Preston kanske till exempel inte rankas för det mycket konkurrensutsatta sökordet ”accountant” (om de inte har en stor SEO-budget och tid att vänta på placeringar), men samma företag kan tänkas rankas högt för sökordet ”chartered accountant Preston”. En bra SEO-leverantör bör undersöka vilka nyckelord som ditt företag realistiskt sett skulle kunna rankas på första sidan för och även vilka nyckelord som har tillräckligt stor sökvolym för att det ska vara värt för ditt företag att försöka rankas för.

4) SEO handlar om att slå dina konkurrenter. Det finns ingen garanti från sökmotorerna som säger att du kommer att hamna på Googles första sida om du gör vissa saker. Enkelt uttryckt fungerar SEO så här:

Sökmotorerna har sina konventioner; webbplatser som anpassar sig genom att ge sökmotorerna vad de vill ha kommer att få bättre sökmotorplaceringar. Det enda som står mellan dig och de främsta platserna i sökordningarna är dina konkurrenter. Inte dina faktiska konkurrenter i affärsverksamheten, utan dina konkurrenter på nätet. De webbplatser som för närvarande har de bästa platserna i sökmotorerna för dina önskade nyckelord är dina konkurrenter på nätet, och du måste slå dem från dessa topplaceringar. Vissa nyckelord kommer att vara lätta att rankas för, andra kommer att vara svårare. Det är bara din onlinekonkurrens som dikterar vad som kommer att vara fallet för varje enskilt nyckelord. En bra SEO-leverantör kommer att undersöka konkurrensen för vart och ett av dina nyckelord. När sedan de mest effektiva nyckelorden för din företagssektor har identifierats bör de implementeras i enlighet med punkt nummer tre ovan.

5) On-page och Off-page SEO.

Sökmotoroptimering är en komplex vetenskap som ständigt utvecklas, men för att på ett intelligent sätt intervjua en potentiell SEO-leverantör måste du förstå att det finns två huvudtyper av SEO.

On-page SEO avser de faktorer på din webbplats som påverkar din SEO (nyckelord, användbarhet, sidrubriker, utgående länkar, interna länkar etc.).

Off-page SEO är de faktorer som direkt avser frågor utanför din webbplats som påverkar webbplatsens SEO, t.ex. backlänkar, citeringar, social delning osv.

SEO-leverantörer kan arbeta med din off-page SEO ganska enkelt, men om du inte är villig att ändra on-page SEO, enligt deras rekommendationer, kan du inte skylla på dem för bristande resultat. En bra SEO-leverantör kommer att granska din webbplats och rapportera om din on-page SEO och hur den kan förbättras. Du bör låta din webbdesigner göra justeringarna (kom ihåg att det är han som är expert på området).

6) En ökning av sökmotorrankningen är inte nödvändigtvis en ökning av leads och försäljning. Allt din SEO-leverantör kan göra är att få din webbplats, videor, Google Places, artiklar, blogginlägg etc. längre upp i sökmotorresultaten. De kan inte garantera en ökning av försäljning eller leads, eftersom den faktorn bestäms av din egen försäljningstrappa. Det är inte SEO-leverantörens uppgift att se till att den extra webbtrafik du får kommer att omvandlas till fler leads eller mer försäljning. Din webbplats måste konvertera dessa besökare med hjälp av bra marknadsföring, vilket är en fråga som din marknadsföringskonsult måste ta itu med.

De viktigaste skillnaderna mellan ”bra” och ”dåliga” SEO-leverantörer:

Goda SEO-leverantörer

Bra SEO-leverantörer känner till och förstår de punkter som nämns ovan. Du kan bedöma detta genom deras svar på de frågor som tillhandahålls senare i min nästa artikel.
Bra SEO-leverantörer vill bygga en solid grund och en ordentlig SEO-plan för ditt företag, med omfattande inledande sökords- och marknadsundersökningar (konkurrenter). De kommer ofta att insistera på detta, även om den potentiella kunden inte ser behovet. Ibland vägrar en bra SEO-leverantör att arbeta med en kund som inte vill att det viktiga grundarbetet ska göras, eftersom de vet att de utan det inte kommer att kunna ge kunden de resultat de vill ha. En bra SEO-leverantör vill ge sina kunder resultat som sin första prioritet. Ofta kommer en kund att säga ”men jag har ju redan gjort sökordsforskningen själv”. Många potentiella kunder sätter sig ner i fem eller tio minuter för att skriva upp alla nyckelord som de tror är relevanta för deras verksamhet, och tror sedan att de nu har gjort all nyckelordsforskning som behövs. Riktig sökordsforskning är en långvarig, undersökande process.

Bra SEO-leverantörer använder ansvarsfulla SEO-metoder, t.ex. genom att ägna mer uppmärksamhet åt on-page SEO, säkra kvalitetsbacklänkar, förbättra citeringar, hjälpa till med social delning, säkerställa en bra användarupplevelse osv.

Dåliga SEO-leverantörer

Dåliga SEO-leverantörer vill ta kundernas pengar som första prioritet. De kommer inte att göra ordentliga sökords- och marknadsundersökningar, utan kommer till exempel att säga ”vilka är dina tre sökord och din URL som du vill ranka för”. Om detta sker (vilket ofta är fallet) kan du vara säker på att de helt enkelt kopplar in din webbplats i en programvara för att få irrelevanta bakåtlänkar över hela internet, med hjälp av bloggkommentarer med skräppost, länkgårdar och andra metoder. I många fall är detta tillvägagångssätt ineffektivt eftersom URL:en eller domänen inte matchar kundens önskade nyckelord. Detta kan också skada webbplatsens rykte och, ironiskt nog, dess långsiktiga SEO och trovärdighet.
Dåliga SEO-leverantörer använder SEO-metoder av dålig kvalitet (ibland kallade Black-hat-metoder), Användning av dessa metoder kan ha en ytterst skadlig effekt på hur din webbplats uppfattas av sökmotorerna. Detta kan i sin tur leda till att din webbplats blir ”sandboxad”. Detta är naturligtvis ytterst oönskat, eftersom det är mycket svårt att återställa en sådan skada.

Se till att du får en SEO-specialist som vet hur man bäst lyfter fram ditt företags egenskaper och som kan uppmärksamma dina produkter och tjänster på ett sätt som verkligen får ditt företag att sticka ut på den världsomspännande webben. SEO och webbdesign Det är oerhört viktigt att ha en webbplats som återspeglar företagets etik och personifierar företagets ethos så nära som möjligt, det handlar trots allt om dig, ditt företag och de produkter och tjänster som du vill visa upp. SEO av god kvalitet som garanterar en bra användarupplevelse.