Table of Contents
Målet med denna artikel är att du som läsare ska få en enkel förklaring på hur sökmotorer fungerar så att du kan få en bättre förståelse över vad sökmotoroptimering, eller SEO som det kallas, går ut på.
Sökmotorer
Låt oss börja med att berätta att det idag finns över 130,000,000 registrerade websidor på internet. För att hitta de sidor vi letar efter tar vi ofta hjälp av en sökmotor. Dagens sökmotorer är så pass bra att över 90 % av de människor som använder internet förlitar sig på att de hittar det de söker efter.
Det finns flera bra sökmotorer att välja bland men omkring 83 % av världens befolkning använder sig av Google, så därför kommer vi i denna artikel att tala om Google. Men de koncept vi diskuterar används i stort sätt på alla sökmotorer.
Resultatlistan
När du söker efter något på Google får du upp en resultatsida som visar flera saker. Bland annat visar sidan hur många websidor Google hittade som matchar de sökord du skrev in. Det finns dessutom annonsplatser som olika företag kan köpa av Google för att visas på resultatsidan av specifika sökord.
Men den delen som de flesta människor bryr sig om är själva resultatlistan, som enkelt sagt är en lista av websidor som du högst sannolikt letar efter.En intressant sak som många inte känner till är att över 94 % av alla människor som använder Google endast kollar på den första sidan av resultaten. Om de inte hittar det de söker efter brukar de vanligtvis inte bry sig om att kolla på de följande sidorna av resultat, utan gör istället en ny sökning genom att ändra på sökorden.
Den gyllene triangeln
De flesta, omkring 63 %, som klickar sig in på någon av de resultat som visas på första sidan klickar endast på den så kallade ”gyllene triangeln”, alltså de topp tre första resultaten. Detta är orsaken till att SEO, att optimera sin websida för sökmotorer, är så viktigt. När människor söker efter något speciellt och ser din websida bland de första sökresultaten kommer de förmodligen att besöka den. Dessa besökare är inte sådana som hamnar på din websida av slumpen, utan de har faktiskt sökt efter något som din websida erbjuder.
Dessa besökare kommer högst sannolikt att bli kunder, prenumeranter eller liknande och kan därför ses som idealbesökare. Om din websida inte är rankad som topp tre eller inte ens finns med på första sidan av sökresultaten så är det nästan som om din websida inte existerar eftersom ingen kan hitta den.
Viktigt med nyckelord
Har du någonsin undrat varför vissa websidor dyker upp på förstasidan av sökresultaten medan andra websidor hamnar så långt från förstasidan som möjligt? Vilken placering en websida hamnar på avgörs av något som kallas ”page rank”. Alla websidor har en viss rankning för specifika söktermer eller nyckelord.
De första sökmotorerna arbetade till en början med att spåra alla ord som fanns på websidor. Så om man sökte på exempelvis ”sandaler” så fick man upp en lista av websidor som innehöll ordet sandaler, och de websidor som använde det ordet oftast blev högre rankade och dök upp i toppen av sökresultaten.
Länkar
År 1996 gjorde två Standford-studenter, Larry Page och Sergey Brin, en forskning på akademiska uppsatser och upptäckte att källor som innehöll många nyckelord inte nödvändigtvis var mer relevanta än källor med färre nyckelord. Vad som visade sig ha en stor betydelse var hur ofta källorna nämndes av andra uppsatser.
Larry och Sergey förde senare över denna kunskap på websökning. De föreslog att websidor som ofta blir ”backlinked”, vilket betyder att de ofta blir länkade av andra websidor, hade större sannolikhet att vara relevanta. Det var på detta sätt som Google föddes.